کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# مراقبت های لازم جهت پیشگیری از بیماری های قلبی



بیماريهاي قلبي



1-    هیجان ها و عصبانیت های بیش ازحد سلامت قلب را تهدید می كند
2-    کاهش استرس و داشتن استراحت کافی نقش بسیار مهمی در پیشگیري از بیماري هاي قلبی- عروقی دارد. 
3-    افردي که در معرض استرس هاي روزمره قرار دارند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماري قلبی هستند
4-    بهترین فعالیت ها برای سلامت قلب ، راه رفتن ، پیاده روی تند ،شنا، باغبانی و دوچرخه  سواری  است.
5-    45دقیقه ورزش روزانه  برای سلامت قلب ضروری است.
6-     ورزش می تواند خطر حملات قلبی را 2 تا 4 برابر کم کند.
7-    هر فرد در هر شرایطی چه لاغر و چه چاق باشد براي پیشگیري از بیماري هاي قلبی عروقی باید روزانه فعالیت بدنی داشته باشد.
8-    ورزش و فعالیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می شود.
9-    ترک سیگار خطر بیماریهای قلبی را به نصف کاهش می دهد.
10-     براي پیشگیري از بیماریهاي قلبی عروقی حداقل 2 وعده خوراك ماهی در هفته مصرف كنيم
11-    براي داشتن قلب سالم به جاي سرخ کردن مواد غذایی از روش آب پز یا بخار پز کردن استفاده کنیم 
12-    براي اینکه قلب سالم داشته باشید میوه، سبزي و حبوبات بیشتري استفاده نمائیم. 
13-    فشارخون بالا، بار قلب را افزایش می دهد در نتیجه باعث سکته مغزي و حمله قلبی می شود. 
14-    کسانی که چربی اضافه به خصوص در ناحیه شکم دارند بیش از دیگران به بیماري هاي قلبی مبتلا می شوند. 
15-    بیماری قند ، بالابودن میزان چربی خون و پرفشاری خون و اضافه وزن و چاقی عمده ترین عوامل  بیماری های قلبی هستند.
16-    اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستیم، لازم است در برنامه غذایی روزانه خود تغییراتی را ایجاد كنيم .
17-     مواد غذایی  مانند جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی می توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کنند. 
18-    روغن زیتون ، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب هستند به کاهش سطح کلسترل بد خون کمک می کنند.
19-     میوه ها و سبزی ها حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب به دیواره رگ ها و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شوند.
20-    مصرف پروتئین، سویا منجر به کاهش کلسترول بد خون  و افزایش کلسترول خوب خون می شود.
21-   سبزیجات و میوه ها دارای ویتامین زیاد و فیبر بالا هستند و چربی خون را كاهش می دهند. 
22-   نان های سبوس دار مثل نان بربری نان سنگك و نان جوی سبوس دار حاوی ویتامینB زیاد و كاهش دهنده چربی خون هستند
23-    بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق،روغن مایع ذرت و آفتابگردان برای پخت غذا و خصوصا روغن كانولاوروغن زیتون روی سالاد است . 
24-   مصرف ماهی نقش مهمی در حفظ و ارتقای سلامت  قلب و عروق قلب دارد.
25-   ماهي كباب شده و يا بخار پز براي سلامتی قلب و عروق مفيد هستند
26-    شير و ماست با چربي بالاي 5/2% پر چرب محسوب مي شود ، از مصرف لبنيات پر چرب بپرهيزيم
27-    اين تصور كه تمام خاصيت لبنيات در چربي موجود در آن است اشتباه است
28-    مصرف لبنيات پرچرب زمينه ايجاد فشار خون ، و تنگ شدن رگهاي اصلي قلب است 
29-    از لبنيات پر چرب فقط براي كودكان زير 5 سال در صورتي كه چاق نيستند استفاده كنيم 
30-    چاقي در ناحيه شكم عامل مهمي در ابتلا به بيماري فشار خون است 
31-    در روز بيش از يك قاشق مربا خوري نمك (3-2گرم) مصرف نكنيم مصرف نمك اضافي به قلب فشار اضافي وارد مي كند 
32-    مصرف لبنيات كم چرب ، حبوبات ،سبزيها و ميوه جات در كنترل فشار خون موثر است 
33-    در هفته 2 بار حبوبات مصرف كنيم
34-    براي كاهش مصرف چربي از رژيم غذايي ، كاهش مصرف غذاهاي سرخ شده ( سيب زميني ، بادمجان ، زولبيا ،باميه) و كاهش مصرف ته ديگ و سس مايونز ضروري است 
35-    مغزها (گردو ، بادام ،پسته ....) در جلوگيري از جذب كلسترول و كاهش تري گيليسريد خون مفيد هستند 
36-    بهترين نوشيدني آب ، دوغ كم نمك ، شربتهاي خانگي كم شيريني (آبليمو ، آلبالو...) مي باشد 
37-    مصرف مواد غذايي حاوي شكر و قندهاي ساده را به حداقل برسانيم
38-    مصرف ماهي 3 بار درهفته به ويژه ماهيهاي روغني (آزاد ،حلوا ،كپور ،شير ،كيلكا ) براي پيشگيري و كنترل بيماري قلبي مفيد است 

منبع: دفتر ارتقای سلامت-وزارت بهداشت و درمان

حفظ سلامت در دیابت چگونه صورت می گیرد؟

توزیع ویتامین A بین میلیون‌ها کودک بنگلادشی

عسل در درمان بیماری‌ها معجزه می‌کند

برای داشتن فرزند قد بلند این اقدامات را انجام دهید

طرز صحیح شستشوی صورت و استفاده از کرم های روز و شب از چه سنی توصیه می شود

چه زمانی انسولین را شروع کنیم؟

نخ دندان کشیدن ممنوع!

کنترل اشتها با تخم‌مرغ

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد