کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
Schlossherrenchiemsee
Thumb        3
در صفحه سالمندی

# برنامه غذایی روزانه یک سالمند

برنامه غذايي روزانه يك سالمند حداقل مواد غذايي كه به طور روزانه در برنامه غذايي سالمند بايد گنجانده شود: نام گروههاي غذايي مقدار مصرفي در روز شير و فرآورده هاي آن دو ليوان شير يا ماست (مي توان به جاي يك ليوان ماست از ۴۵ تا ۶۰ گرم يا يك قوطي كبريت پنير و يا يك ليوان كشك پاستوريزه استفاده كرد) گوشت و حبوبات و مغزها ۶۰ گرم گوشت بدون چربي پخته (مي توان به صورت متنوع به جاي گوشت از يك ليوان حبوبات پخته، يا ۲ عدد تخم مرغ متوسط و يا نصف ليوان مغز گردو يا فندق يا بادام و غيره نيز استفاده كرد) ميوه ها ۲۰۰ گرم يا به اندازه حجم يك ليوان معمولي از ميوه فصل (بهتر است روزانه از انواع مركبات استفاده گردد) سبزيها ۲۰۰ گرم از انواع سبزي هاي برگي شكل و غده اي (مي توان از يك ليوان سبزيجات برگي خام يا نصف ليوان سبزيهاي پخته مانند اسفناج، كاهو، كرفسها، كلم و ساير سبزيها) و يك عدد متوسط از سبزيجات غده اي مانند گوجه فرنگي، خيار، فلفل دلمه اي به صورت متنوع روزانه استفاده كرد. نان و غلات ۴ كف دست نان يا يك كفگير ماكاروني يا برنج يا يك ملاقه بلغور گندم يا جو مايعات ۸-۵ ليوان مواد غذايي غيرمجاز: غذاهاي چرب و سرخ شده ، سس مايونز، سبزيهاي نفاخ مثل كلم، گل كلم و تربچـــه مصرف تخم مرغ به سه عدد در هفته محدود شود نمونه اي از برنامه غذايي روزانه سالمند: اين رژيم حاوي ۱۶۰۰ كيلوكالري، ۱۷۴ گرم كربوهيدرات، ۷۵ گرم پروتئين و ۵۰ گرم چربي است. صبحانه: نان ۳ برش ، پنير ۳۰ گرم شير ۵/۱ ليوان، عسل ۱ قاشق غذايي ساعت ۱۰ ميوه ۱ عدد ناهار: چلـوخورشت كدو (برنج ۱۲ قاشق غذاخوري گوشت ۶۰ گرم، كدو سبز متوسط ۲ عدد، روغن مايع ۵/۲ قاشق غذاخوري) و ماست ۱ ليوان عصرانه: ميوه ۱ عدد شام: پوره سيب زميني و سبزيهاي پخته:(سيب زميني متوسط ۲ عدد، كره ۵ گرم ، سبزي آب پز) قبل از خواب:شير ۵/۱ ليوان توصيه هاي غذايي براي سالمندان: ۱ ـ رژيم غذايي سالمندان بايد حـــاوي موادغذايي غني از ويتامين ها و املاح و به ويژه كلسيم باشد. ۲ ـ با توجه به مشكل يبوست در اكثر سالمندان، مصرف كافي مايعات و مواد پرفيبر نظير نان كامل گندم و ميوه هايي مثل گلابي رسيده، آلو و زردآلو اهميت دارد. ۳ ـ در سالمنداني كه جويدن غذا براي آنها مشكل است، مصرف غذاهاي نرم مثل انواع پوره، گوشتهاي نرم، سوپها، آشهايي كه حبوبات زياد ندارند و آب ميوه توصيه مي شود. ۴ ـ برخي از سالمندان ممكن است مبتلا به فشارخون باشند در اين گونه مواد رژيم غذايي كم سديم و در صورت نياز كاه وزن پيشنهاد مي شود. ۵ ـ به مسئله تداخل داروها با غذا توجه شود. ۶ ـ براي جلوگيري از مشكلات عاطفي ـ احساسي سالمندان بهتر است به عادت غذايي آنها احترام گذراده شود و هر گونه تغييري با ملايمت و ايجاد روابط دوستانه بوجود آيد. ۷ ـ توجه شود كه نحوه سر و غذا براي سالمندان جالب و مورد پسند باشد. غذا به صورت رنگي و جذاب چيده شود و از دوستان و آشنايان آنها براي غذا خوردن در كنار يكديگر دعوت شود. ۸ ـ تعداد وعده هاي غذا بايد زياد (حداقل روزي ۵ وعده) و مقدار غذا در هر وعده كم باشد. ۹ ـ چاي و قهوه غليظ نبايد مصرف شود و استفاده از آنها نيز بايد پس از ساعت ۶ بعدازظهر محدود شود. پس از صرف شام و شبها نبايد از چاي و قهوه استفاده شود زيرا موجب بيداري فرد خواهد شد. البته در صورت كم خوابي، خوردن يك ليوان شير قبل از خواب توصيه مي شود. ۱۰ ـ قد، وزن ، محدوديتهاي رژيم، تمايلات فردي و موجود بودن غذا در محل بايد در نظر باشد. براي هرفرد، يك رژيم غذايي صبحانه ، نهار و شام توصيه مي شود. ۱۱ ـ از مصرف الكل و كشيدن سيگار بايد اجتناب كرد. ۱۲ ـ مصرف تخم مرغ به ۳ عدد در هفته محدود شود. ۱۳ ـ از مصرف ادويه، غذاهاي چرب و سرخ شده، سس مايونز، سبزيهاي نفاخ مثل كلم و گل كلم بايد پرهيز نمود. ۱۴ ـ در تجويز رژيمهاي غذايي بايد موجود بودن موادغذايي در محل مورد توجه قرار گيرد و در صورت موجود نبودن موادغذايي مورد نياز از جانشين هاي آن استفاده شود. منبع: سایت پزشکان بدون مرز

سرطان سینه

برای ثابت نگه داشتن و یا کاهش وزن میان وعده را باید خورد یا حذف کرد؟

سرماخوردگی، بیماری شایع پائیز

خوشبختانه شرایط عادی و وضعیت سفید است نگران نباشید

حذف وعده صبحانه،کاهش تمرکز و عملکرد ضعیف درسی را به همراه دارد

حرکت‎درمانی چیست؟

تنوع‌زیستی، ذخیره کربن در جنگل‌های استوایی را افزایش می‌دهد

تغذیه دوران بارداری-قسمت دوم

اثربخشی دارو به ژنتیک بیمار وابسته است

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد