کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
Thumb images  4
در صفحه کودکان

# برای داشتن فرزند قد بلند این اقدامات را انجام دهید

چه روشی برای بلند قد شدن کودکان وجود دارد؟ دخترم یک ساله و نیمه است . مرکز بهداشت می گوید رشد قدی اش خوب است اما چون من و پدرش کوتاه قد هستیم می خواهم پیشگیری کنم.
آغاز رشد از زمان جنینی بوده و تغذیه مادر در دوران بارداری بر میزان قد کودک متولد شده بسیارحائز اهمیت است عوامل موثر در فرآیند مطلوب رشد قدی در کودکان عبارتند از ژنتیک، هورمون ها و تغذیه مناسب. قد متوسط برای پسران شامل میانگین قد پدر و مادر بعلاوه 5/6 سانتی متر و برای دختران میانگین قد والدین کودک منهای 5/6 سانتی متر می باشد. این بدین معنا است که حد بالایی و پایینی برای میزان رشد  قدی هر فرد وجود دارد که از پیش تعین شده است. با تغذیه مناسب می توان از حد و مرز پایینی و حداقل فاصله گرفت و میزان رشد قدی را به حداکثر نزدیک کرد، اما توجه داشته باشید که تجاوز از حد بالایی امکانپذیر نیست. 
از جمله عوامل تغذیه ای می توان به درشت مغذی ها اشاره کرد، کربوهیدرات ها، پروتیین ها و چربی ها که تامین کننده انرژی لازم برای متابولیسم بدن هستند. همچنین عوامل ساختمانی و ریز مغذی ها مانند انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، روی و منیزیم.
برای حصول رشد قدی مناسب مصرف سبزی ها، میوه ها و انواع ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص پیش سازهای ویتامین های A در رژیم غذایی روزانه ضروری است. کمبود متوسط و شدید ویتامین A مانع از رشد مطلوب کودکان می گردد. منابع سرشار از ویتامین آ عبارتند از: اسفناج، زردآلو، طالبی. هویج، انبه و خرمالو نیز حاوی بتاکاروتن هستند که پیش ساز ویتامین A در بدن محسوب می شوند.
دریافت کافی کلسیم خصوصا در دوره رشد طولی استخوان ها نیز بسیار با اهمیت است. در نتیجه گنجاندن شیر و ماست کم چرب، پنیر و انواع کلم در برنامه غذایی روزانه کودکان و نوجوانان برای حصول نتیجه رشد قدی بهتر توصیه می گردد.
در نهایت این که باید کودک را از نظر فقر آهن کنترل کنیم زیرا فقرآهن، زمینه ای برای اختلال در رشد قدی کودک فراهم می کند. معمولا کودکانی که از فقر آهن رنج می برند، هم وزن گیری خوبی نخواهند داشت و هم رشد قدی مناسب.
منبع: نی نی بان-  دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه

ویتامین د (Vit. D) را خودسرانه مصرف نکنید

تغذیه برای افراد دارای اضافه وزن

برنامه غذایی روزانه یک سالمند

هشدار در خصوص عوارض مکمل های غذایی

افتتاح پاسگاه محیط‎بانی در تالاب‎های پلدختر

در جاده قلب سلامت حرکت کنید

بیماری التهابی لگن در خانمها

ترمیم پوست با روش های ساده گیاهی

نکات ایمنی در استفاده از ظروف تفلون

در کمتر از یک ساعت چین و چروک خود را محو کنید

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد