کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
2  parenting web images newsletter wbw week 01.jpg1
Thumb 2  parenting web images newsletter wbw week 01.jpg1
در صفحه بارداری

# تغذیه دوران بارداری-قسمت چهارم

تغذیه در دوران بارداری / بخش چهارم در این بخش توصیه‌هایی برای بهبود عادات غذایی در دوران بارداری آورده شده است. اصلاح عادات و رفتار هاي تغذيه اي براي كنترل اشتها و جلوگيري از پرخوري خانم هاي باردار كه باعث اضافه وزن بيش از حد مي شود؛ # وعده هاي اصلي غذا (صبحانه، ناهار، شام) را حذف نكنيد زيرا به "ريزه خواري" دچار خواهيد شد؛ در عوض از ميوه ها و سبزيجات تازه به عنوان ميان وعده استفاده نماييد. # پنج دقيقه قبل از صرف ناهار يا شام يك ليوان آب بنوشيد و قبل از شروع غذا سالاد (بدون سس مايونز) ميل كنيد. # در حالت نشسته و در يك مكان ثابت و دائمي غذا بخوريد و حتما غذا را آهسته و با آرامش تناول كنيد. # غذا را در ظرف كوچك تري بكشيد تا مقدار كمتري بخوريد و سر سفره فقط از يك نوع غذا ميل كنيد. در ضمن پس از صرف غذا و سير شدن بلافاصله سفره را ترك نماييد. نكات تغذيه اي كه خانم هاي باردار لاغر بايد توجه كنند: مقوي كردن غذا ( افزايش انرژي غذا) توصيه هايي در جهت افزايش دريافت شيريني و مواد قندي : از مربا، عسل، خرما، شيره انگور و شيره خرما همراه با وعده صبحانه و از نان به همراه برنج در وعده ناهار و شام استفاده نماييد. از حداقل 2 ميان وعده شامل بيسكويت (ترجيحا سبوس دار)، كيك، كلوچه، نان و پنير، نان و سيب زميني، نان و تخم مرغ، نان و خرما، نان روغني، نان شيرمال همراه با يك ليوان شير و انواع ميوه در فواصل وعده هاي اصلي، استفاده كنيد. همچنين مي توانيد از بستني و ميوه هاي شيرين (انگور، خربزه، انجير، توت و خرما)، شيريني و انواع خشكبار به عنوان ميان وعده استفاده كنيد. توصيه هايي در جهت افزايش دريافت چربي : از لبنيات پر چرب (شير و ماست پرچرب، پنير خامه اي، و ...) استفاده كرده و سرشير و يا خامه را به وعده صبحانه خود اضافه نماييد. در طبخ غذاها از قلم گوسفند يا گاو استفاده كنيد و كنار آن سيب زميني سرخ كرده را بيفزاييد. در هر وعده غذايي، مقداري كره به غذايتان اضافه كنيد و داخل سالادتان روغن زيتون بريزيد. مغذي كردن غذا (افزايش پروتئين، ويتامين ها و املاح معدنی) توصيه هايي در جهت افزايش دريافت گروه شير و لبنيات : روزانه مي توانيد تا 4 سهم از شير، ماست، پنير و بستني به عنوان ميان وعده به صورت بيسكويت و شير، نان و ماست، نان و پنير، شير برنج، فرني و ... استفاده نماييد. غذاهايي مانند آش كشك، آش دوغ، كشك بادمجان و .... را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد. توصيه هايي در جهت افزايش دريافت گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها : غذاهاي تهيه شده با كمك تخم مرغ بخوريد (انواع كوكو، كتلت، و ...) يا از تخم مرغ در وعده صبحانه استفاده كنيد (آب پز، نيمرو، املت، خاگينه) يا آن را همراه غذا صرف كنيد (غذاهايي نظير عدس پلو، رشته پلو و ). تعداد غذاهاي تهيه شده با گوشت را در وعده هاي هفتگي خود افزايش دهيد (كتلت، كباب، انواع خورش و ..) به عنوان ميان وعده از انواع خشكبار (انواع برگه، كشمش، توت خشك، انجير خشك و ...) و انواع مغزها (گردو، پسته، بادام و...) استفاده نماييد. توصيه هايي در جهت افزايش دريافت گروه ميوه ها و سبزيجات : از ميوه ها و سبزيجاتي نظير گوجه فرنگي، هويج و گل كلم استفاده كنيد. انواع غذاهايي را كه با استفاده از سبزيجات درست مي شوند تهيه كنيد مثل انواع آش، انواع سوپ، بعضي خورش ها، انواع كوكو و ... به اين نكته توجه كنيد : يكي از بهترين توصيه ها براي مقوي و مغذي كردن غذا، اضافه كردن غلات جوانه زده (جوانه گندم، ماش و عدس) و يا پودر غلات جوانه زده به غذا مي باشد زيرا جوانه غلات، انرژي و پروتئين غذا را افزايش مي دهد. افزودن جوانه غلات به يكي از اين روش صورت مي گيرد:به صورت خام در تهيه انواع سالاد، به صورت پخته شده در انواع سوپ ها و آش هاو به صورت پودر در انواع سالادها، ماست، ماست خيار و .... توصيه هايي در جهت افزايش اشتها و كاهش انرژي مصرفي : استراحت كافي در طول روز به خصوص پس از صرف غذا داشته باشيد و از همسرتان در انجام كارهاي منزل كمك بگيريد. غذا را در بشقاب بزرگ بكشيد و براي افزايش اشتها و زيبا نمودن آن از سبزي هاي رنگي ( هويج، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي و ....) استفاده كنيد. سوء تغذيه سوء تغذيه شامل كمبود انرژي، كمبود انواع ريز مغذي ها(ويتامين ها و املاح) و كمبود درشت مغذي ها (پروتئين) مي باشد. علائم باليني : وزن گيري ناكافي، كاهش چربي بدن، تحليل رفتن ماهيچه ها، ضعف و خستگي، ورم، ابتلا به عفونت هاي مكرر، تاخير در بهبود زخم، تحمل نكردن سرما، زخم هاي پوستي، ريزش مو و ... علل سوء تغذيه در دوران بارداري : وزن پايين قبل از بارداري، كوتاهي قد، حاملگي هاي مكرر بخصوص با فاصله كم، ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي، كليوي، ديابت و فشارخون بالا، ابتلا به بيمار هاي عفوني مانند سل و مالاريا، اعتياد، ناآگاهي از تغذيه صحيح در دوران بارداري، درآمد ناكافي خانوار، محروم بودن از خدمات و مراقبت هاي دوران بارداري، فعاليت بدني سنگين مانند كار در مزرعه يا ايستادن به مدت طولاني در محل كار يا منزل. عوارض : سوء تغذيه چه خفيف باشد چه متوسط و چه شديد، بر سلامت مادر و جنين موثر است. اگر در اوايل بارداري مبتلا به سوء تغذيه باشيد، نقائص جسمي و ذهني درجنین ايجاد مي شود و اگر ابتلا به سوء تغذيه مربوط به اواخر بارداري باشد، رشد جنين كاهش يافته و در نهايت نوزاد كم وزني به دنيا خواهيد آورد. وزن گيري كمتر از حد مطلوب در بارداري سبب افزايش احتمال خطر مرگ جنين، وزن گيري ناكافي جنين و در نتيجه تولد نوزاد با وزن كم در جنين و سبب افزايش خونريزي بعد از زايمان و در نتيجه كم خوني مزمن پس از آن، خستگي، ضعف و عدم توانايي در شيردهي و نگهداري نوزاد، در مادر مي شود. به اين نكته توجه كنيد : نوع ديگر سوء تغذيه : وزن گيري بيش از حد مطلوب و مجاز در دوران بارداري نيز سوء تغذيه محسوب مي شود كه موجب طولاني شدن مدت بارداري، ديابت بارداري، درشتي غير طبيعي سايز جنين و دشوار شدن زايمان، افزايش احتمال زايمان به روش جراحي (سزارين)، افزايش خونريزي پس از زايمان، عفونت محل بخيه ها، عفونت دستگاه ادراري، مرده زايي و نيز بازنگشتن مادر به وزن پيش از بارداري حتي پس از گذشت سال ها از زايمان مي شود. به هر حال رعايت هيچ گونه رژيم لاغري در دوران بارداري تو صيه نمي شود. درمان : براي كنترل وزن، بايد منظم تر از هميشه به پزشكتان مراجعه نموده و مكمل هايي را كه پزشك تجويز مي‌كند استفاده نماييد. منبع:هفت سیب
Images  10

تعیین وقت کلینیک طب سنتی

توزیع ویتامین A بین میلیون‌ها کودک بنگلادشی

پرمویی در خانم ها

شکوه لحظه ها - پرورش کودک (۱)

سوالات عجیب شرکت اپل در مصاحبه استخدامی

آسانترین روش تفسیر گازهای خون شریانی ABG

خطر انقراض در کمین گونه‌های درختی متنوع‌ترین جنگل‌ جهان

9 عادت سالم برای تجربه زندگی طولانی تر

غذا خوردن شما معرف شخصیت شماست

با «تراریوم» برای پرورش گیاهان آشنا شوید

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد