کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# استرس و راه های مقابله

استرس و راه های مقابله همه ما در زندگي چه در منزل چه محيط کار دچار استرس مي شويم. هر چند استرس در محل کار عادي به نظر مي آيد اما ترديدي نيست که استرس بيش از حد روي سلامت جسمي و روحي فرد تاثير مي گذارد.از اين رو بايد مهارت هايي را براي کنترل استرس کسب کرد.کنترل استرس در محل کار به معناي ايجاد تغييرات بزرگ يا تغيير شغلي نيست، بلکه تمرکز کردن روي عملکرد خودمان است.از آن جا که گاهي ميزان استرس در محل کار افزايش پيدا مي کند، بهتر است راه هاي کنار آمدن با اين فشار را آموخت.استرس روي ارتباط فرد با ديگران تاثير مي گذارد. از اين رو هر چه کنترل بهتري روي استرس خود داشته باشيد،اثر مثبتي روي اطرافيان مي گذاريد، از طرفي استرس ديگران اثر منفي روي شما خواهد گذاشت. نشناختن علايم خطر استرس بيش از حد در محل کار؛ کنترل نکردن استرس محل کار باعث از دست دادن اعتماد به نفس، بيقراري و در نتيجه کم کاري فرد مي شود. بي توجهي به اين علايم ممکن است استرس هاي کوچک را به مشکل بزرگ تري تبديل کند و علاوه بر ايجاد تداخل در عملکرد کاري زمينه ساز بروز استرس حاد و شديد همراه با ناراحتي هاي جسمي و روحي شود که سلامت فرد را مختل مي کند. علايم استرس: مشکل در خوابيدن -مشکل در تمرکز-احساس خستگي مفرط-ناراحتي معده-منزوي شدن-احساس اضطراب، بيقراري يا افسردگي بي حوصلگي، علاقه نداشتن به کار علت هاي شايع استرس در محيط کار: ترس از اخراج شدن-اضافه کار بيشتر- با کنترل وضعيت جسمي و روحي خود، استرس کاري تان را کاهش دهيد: فعاليت هاي جسمي مانند ورزش هاي هوازي را دنبال کنيد. ورزش هاي هوازي، باعث بالا رفتن ميزان فعاليت قلب، تعريق، بهبود خلق و خوي فرد، افزايش انرژي و دقت در تمرکز مي شود. چند روز در هفته سعي کنيد ۳۰دقيقه کامل يا در ۳-۲بخش، ورزش هاي هوازي انجام دهيد. پايين بودن فشار خون، بيقراري و احساس اضطراب ايجاد مي کند. پرخوري نيز سبب بي حالي و خواب آلودگي مي شود. خوردن غذاهاي سالم در وعده هاي کوچک باعث مي شود ميزان قند خون ثابت بماند و قدرت تمرکز افزايش مي يابد. استرس و نگراني، سبب بي خوابي مي شود. بي خوابي نيز فرد را به استرس مستعدتر مي کند. کنترل عواطف و احساسات عامل کليدي موفقيت در محيط کار است. با اولويت بندي و سازماندهي کارها، استرس کاري را کاهش دهيد: کنترل وضعيت روحي و جسمي در شرايط پراسترس باعث برقراري ارتباط بهتر با همکاران، مديران و... خواهد شد. بين فعاليت اجتماعي، کارهاي شخصي، وظايف روزانه و استراحت، تعادل ايجاد کنيد. بيش از حد، خود را با کارهايي که مهم نيستند مشغول نکنيد. سعي کنيد کمي زودتر در محل کار حاضر شويد تا به راحتي به کارهاي روزانه خود برسيد. طي روز استراحت کنيد و براي مدت کمي قدم بزنيد. کارها را اولويت بندي کنيد. ابتدا کارهاي مهم يا کارهايي را که سخت است انجام دهيد تا فشار کاري تان کمتر شود. اگر روي پروژه بزرگي کار مي کنيد، آن را تقسيم بندي کنيد تا راحت تر انجام شود.کارها را تقسيم کنيد و بگذاريد ديگران نيز کمک کنند تا استرس شما کمتر شود. با ديگران کنار بياييد: اگر همکارتان راضي شده است که در کارها به شما کمک کند، با شرايطي که مي گذارد مانند تغيير دادن زمان اتمام پروژه و... کنار بياييد. هوش عاطفي خود را تقويت کنيد تا استرس کاري تان کاهش يابد؛ با تمرين کردن، مي توان در محيط پراسترس کنترل اوضاع را به دست گرفت. هوش عاطفي نوعي توانايي است که براي کنترل عواطف به کار برده مي شود. براي دستيابي به موفقيت، تقويت هوش عاطفي همانند توانايي هوشي اهميت دارد. هوش عاطفي يعني برقراري ارتباط با ديگران به طوري که ديگران جذب شما شوند. هوش عاطفي در محل کار، ۴بخش مهم را در بر مي گيرد: خودآگاهي؛ قدرت تشخيص دادن عاطفه و تاثير آن در تصميم گيري خودمديريتي؛ توانايي کنترل عاطفه و رفتار خود و وقف دادن آن با شرايط. آگاهي اجتماعي؛ واکنش نشان دادن به احساس ديگران و احساس راحتي کردن در اجتماع. مديريت ارتباط؛ توانايي تاثيرگذاري، الهام بخشيدن ارتباط پيدا کردن با ديگران، فيصله دادن درگيري ها. براي بالا بردن هوش عاطفي و کنترل استرس کار لازم است مهارت هاي کليدي را کسب کنيد: زمان واکنش خود را به استرس شناسايي کنيد و با نشانه هايي که به سرعت شما را آرام مي کند، آشنا شويد. کاهش دادن استرس با کمک گرفتن از حس بينايي، صدا، بويايي، لمسي و چشايي انجام پذير است. از آن جا که هر فرد به حس هاي متفاوت واکنش مختلف نشان مي دهد، بنابراين سعي کنيد آن چه را باعث آرامش شما مي شود، بشناسيد.عواطف خود را کنترل کنيد. اگر به احساس خود توجه نکنيد، نمي توانيد انگيزه ها و نيازهاي خود را کاملاً درک کنيد يا اين که به طور موثر با ديگران ارتباط برقرار کنيد. نشانه هاي بدني را خوب تشخيص دهيد و به طور موثر از آن استفاده کنيد.براي برقراري ارتباط با ديگران حرکت هاي بدن از جمله چشم، صدا، طرز نشستن يا ايستادن، لمس و حالت چهره اهميت زيادي دارد.بايد بتوانيد علامت بدني ديگران را بفهميد و به آن واکنش نشان دهيد. استرس را با خنديدن و مزاح کردن از بين ببريد. حل کردن مسائل از جمله راهکارهاي سازنده اي است که از طريق آن مي توان اعتماد بين افراد را افزايش و تنش ها را در محل کار کاهش داد. استرس کاري را با ترک عادت هاي بد کاهش دهيد: با آموختن چگونگي مهار استرس کاري و بهبود بخشيدن به ارتباط کاري، کنترل بيشتري روي توانايي هاي خود خواهيد داشت. با اين روش ها مي توانيد عادت هاي استرس زا و فکرهاي منفي را کنار بگذاريد.عادت هاي بيهوده را از زندگي خود حذف کنيد. تلاش کنيد و از خود توقع نداشته باشيد که کاري که به شما محول شده است بدون نقص انجام شود. هدف هاي دست نيافتني تنها باعث استرس خواهد شد. برنامه کاري داشته باشيد. ميز کاري و کشوها را از پرونده ها و کاغذهاي به درد نخور خالي کنيد. وسايل لازم را به گونه اي بچينيد که به راحتي بدون هدردادن وقت پيدا کنيد. زنگ ساعت را به گونه اي تنظيم کنيد تا دير به محل کار نرسيد. منفي گرايي را کنار بگذاريد. در خصوص کار خود مثبت فکر کنيد، از همکاران منفي نگر دوري کنيد و براي رسيدن به هر موفقيتي خود را تشويق کنيد. سعي نکنيد مواردي مانند رفتار مردم را که از کنترل شما خارج است، کنترل کنيد. به جاي اين که به خاطر اين موارد به خود استرس وارد کنيد، روي موضوعات ديگر از جمله راهي که براي واکنش نشان دادن به مشکلات انتخاب کرده ايد، تمرکز کنيد. روش هاي از بين بردن استرس: موقعي که به علت بالابودن حجم کار، دچار استرس کاري مي شود، به مدت کوتاهي استراحت کنيد. با همکار يا دوست مورد اعتماد درباره حسي که داريد، صحبت کنيد. با مزاح يا تعريف کردن داستان يا اتفاق خنده داري، فضا را تغيير دهيد. نقش مديران و کارفرمايان در کاهش استرس کاري: اطلاعاتي را که به کارمندان را از نگراني کاري درمي آورد، با آن ها در ميان بگذاريد. نقش و وظايف هر کارمند را مشخص کنيد. برقراري ارتباط بين کارمند و کارفرما بايد دوستانه باشد. به کارمندان اين امکان را بدهيد که بتوانند درباره تصميماتي که روي کار آن ها تاثير مي گذارد، نظر دهند. حجم کاري را که در توان هر کارمند است، تعيين کنيد. براي کار آن ها ارزش قائل شويد. براي پيشرفت کاري، برنامه ريزي کنيد. منبع: خراسان نیوز
Download  2

سردرد دارید؟ کف پایتان را فشار بدهید!

ایده‌ای جدید برای مبارزه با آلودگی هوا

مصرف زیاد گوشت با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه ارتباط دارد

بارداری یا حاملگی

جای خالی "درحاشیه" در سیما/ در بیمارستان خمینی شهر چه گذشت؟

چهار ادویه مناسب برای تقویت مغز

کشف پروتئینی که حذف ژنتیکی آن نقش اساسی در درمان آلزایمر دارد

با موهای آسیب دیده چه بکنیم

مواد غذایی مفید برای داشتن شکمی صاف

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد