کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
11
Thumb      80
در صفحه دیابت

# آیا ورزش برای دیابتی ها مفید است؟

بلی

اما شرایطی دارد.

طبق دستورالعمل انجمن دیابت آمریکا حداقل انجام 150 دقیقه فعالیت جسمانی در هفته ، با شدت متوسط الزامی است.

فاصله بین روزهایی که ورزش میکنید نباید بیش از دو روز باشد یعنی یک روز در میان ورزشی انجام شود فعالیتی انجام شود که ضربان قلب شما بالاتر از حد معمول برود که در مباحث دیگر کامل توضیح دادم.

اما چه مواردی نباید ورزش انجام دهیم یا با احتیاط ویژه ورزش کنیم:

پزشک متخصص پزشکی ورزشی در این زمینه بیشترین کمک را انجام میدهد و بهتر است بیمارانی که مشکلات قلبی دارند از سکته قلبی در 6 ماه گذشته تا نارسایی قلبی فعلی.

بیماران با دیابت حاملگی

بیمارانی که از مشکلات جسمانی مثل آرتروز پیشرفته ، قطع اندام تحتانی ، زخمهای مکرر پا رنج میبرند با پزشک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنند تا میزان و تناوب هفتگی ورزش یا فعالیت فیزیکی هفتگی آنان مشخص شود.

بخش پزشکی ورزشی بیمارستان طالقانی و اساتید متخصص و با تجربه در امر دیابت به شما بیشترین کمک را در مشخص کردن ورزش مفید برای شرایط فعلی شما مثلا بعد از سکته ، بعد از جراحی ستون فقرات ، زانو و حتی قلب انجام میدهند.

دوستان خوبم آقایان دکتر عابدی و دکتر محمدحسبی در این زمینه استاد هستند.

مطلب زیر مصاحبه ای با یکی از پزشکان متخصص این رشته است که از یکی از سایت ها برایتان اضافه کرده ام.

 

آقای دکتر، چرا ورزش؟ آیا واقعا مفید است؟
به‌طور قطع. ورزش کردن موجب کاهش وزن، پاسخ بهتر سلول‌های عضلانی به انسولین و کاهش نیاز به داروی خوراکی و تزریقی، کاهش چربی و فشار خون، افزایش جریان خون و کاهش احتمال اختلال خون‌رسانی به اندام‌ها، کنترل بهتر استرس و کنترل بهتر قندخون و در نهایت، کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

چه نوع ورزشی را برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌کنید؟
ببینید، ما به طور کلی دو نوع ورزش داریم: هوازی یا ایروبیک و بی‌هوازی یا انایروبیک. در هنگام پرداختن به ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری، شنا، دویدن آهسته، اسکی مسافت طولانی، برخی ورزش‌های گروهی و البته خود ورزش ایروبیک، بیشتر از اکسیژن استفاده می‌شود. اما در ورزش‌های بی‌هوازی مانند بدن‌سازی با وزنه و پرورش اندام، اکسیژن کمتر استفاده می‌شود و در زمان کوتاه از منابع انرژی استفاده می‌شود و تاثیر زیادی بر قندخون ندارد. در مجموع، ورزش‌های هوازی یا ایروبیک برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب است به شرطی که حداقل سه تا پنج بار در هفته و روزی 20 تا 30 دقیقه و همیشه در زمان مشخص انجام گیرد. البته ممکن است از این ورزش‌ها هم خوش‌شان نیاید، بنابراین باید بیماران به یاد داشته باشند که حتی می‌توانند به ورزش‌های تفریحی هم بپردازند.

بیماران مبتلا به دیابت، موقع ورزش کردن باید مراقب چه چیزهایی باشند؟
مهم‌ترین مورد، محافظت از پا است. باید از جوراب‌های نخی یا نخی – پلی استر برای خشک نگه‌داشتن و پیشگیری از بروز تاول استفاده شود. همچنین باید از کفش‌هایی که در ناحیه وسط پا حاوی ژل سیلیکا یا هواست، استفاده شود. دومین مورد هم که بسیار مهم است، نوشیدن مقدار کافی مایعات است. باید دو ساعت پیش از شروع کردن به ورزش، پانصد سی‌سی یا نیم‌لیتر مایع نوشید و همچنین طی ورزش، به ویژه در آب و هوای گرم باید به مقدار مناسب مایعات نوشید.

اصول مشترک ورزش کردن برای بیماران مبتلا به دیابت چیست؟
سه حرکت برای همه ضروری است. اول گرم کردن پیش از شروع ورزش که باید 5 تا 10 دقیقه با فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری با شدت کم همراه باشد تا عضلات و قلب و تنفس برای ورزش آماده شود. سپس حرکات کششی به مدت 5 تا 10 دقیقه پیش یا پس از گرم کردن و بعد از آن، سرد کردن به مدت 5 تا 10 دقیقه پس از ورزش کردن است که به قلب فرصت می‌دهد تا به تعداد ضربان پیش از شروع ورزش برسد. راستی یادمان باشد که بهتر است بیشتر به ورزش‌های استقامتی با شدت متوسط و تعداد تکرار بیشتر بپردازیم تا ورزش‌های قدرتی و سنگین.

بیماران مبتلا به دیابت چه زمانی نباید ورزش کنند؟
سوال خوبی است. اولا به هیچ‌وجه پیش از صبحانه نباید ورزش کنند و بلافاصله پس از آن یا پس از تزریق انسولین نباید فعالیت شدید انجام دهند. در صورتی‌که قندخون قبل، در حین یا پس از ورزش 240 بود، بهتر است کتون ادرارشان را اندازه بگیرند و اگر بالا بود، بهتر است تا کنترل  قندشان ورزش نکنند. همچنین در هر حالتی اگر قندخون‌شان بالاتر از 300 بود، نباید به ورزش بپردازند.

اگر ورزش کردند و قندخون‌شان پایین افتاد، چه کنند؟
باید 10 تا 15 گرم کربوهیدرات یا قند معادل یک عدد سیب متوسط یا چهار عدد از برگه آن را مصرف کنند یا نصف لیوان شیر کم‌چرب بنوشند. به همین علت گفته می‌شود نباید بیماران مبتلا به دیابت به مدت زیاد یا به طور سنگین به ورزش بپردازند.

برای ورزش کردن، چه زمانی مناسب است؟
ببینید، دانشمندان کشف کرده اند که حدود چهار تا پنج ساعت پس از غذا قندخون با بیشترین مقدار، کاهش خواهد یافت. بنابراین بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند حدود سه تا پنج ساعت پس از غذای اصلی ورزش کنند.

درباره مواد غذایی حاوی قند و تزریق انسولین و ارتباط آنها با ورزش توضیح دهید.
ببینید، به طور کلی چهار حالت وجود دارد که درصورت بروز نباید از مواد غذایی حاوی قند استفاده کنیم: اگر قندخون پیش از ورزش بیشتر از 100 باشد، شدت ورزش متوسط باشد و کمتر یا مساوی 45 دقیقه طول بکشد، اگر از انسولین استفاده می‌شود، پس از یک ساعت از تزریق انسولین ورزش انجام می‌گیرد و در نهایت اینکه دوز مصرفی انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، در حد کنترل کافی باشد. البته بسیاری از افراد از انسولین استفاده می‌کنند که براساس نوع و دوز و زمان تزریق آن باید براساس مشخصات هر فرد تنظیم شود. برای مثال، اگر فردی می‌خواهد بین 30 تا 45 دقیقه و حدود سه ساعت پس از تزریق انسولین با مدت اثر کوتاه، ورزش کند، باید دوز انسولین خود را 20 درصد کاهش دهد. برای نمونه، اگر 20 واحد انسولین در آن زمان تزریق می‌کند باید چهار واحد از آن کم کند و 16 واحد تزریق کند. پس از ورزش هم باید براساس قندخون که اندازه‌گیری می‌شود، دوز انسولین تنظیم شود.

منابع :

salamat.ir

http://www.hidoctor.ir


47

با این رفتار تغذیه‌ای هوشتان را افزایش دهید

اجرای طرح کاهش نمک مصرفی در فرمولاسیون فرآورده‌های غذایی

برای داشتن فرزند قد بلند این اقدامات را انجام دهید

نسترن

علت شادتر بودن برخی افراد چیست؟

چه کار کنیم که ساییدگی مفصل زانو به جراحی نرسد؟

برای کنترل نشخوار فکری فعالیت کنید

مراقبت از سالمندان

6 نوشیدنی که باعث افزایش وزن می شود

هر هفته دست‌کم 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد