کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
11
Thumb      80
در صفحه دیابت

# با حفظ آرامش دیابت را کنترل کنیم

براي فهم اين مطلب از يک مثال استفاده مي کنيم. بعد از انجام برخي اعمال جراحي ( که يک وضعيت استرس زا مي باشد) زمان نسبتا زيادي براي بهبودي نياز است. از طرفي هورمونهاي استرس که به‌صورت کوتاه مدت عمل مي کنند مجبورند براي مقابله با اين وضعيت ، به مدت طولاني بالا باقي بمانند. در نتيجه، اين استرس طولانی‌مدت می‌تواند باعث افزايش طولانی‌مدت قند خون شود.برخي منابع طولانی‌مدت استرس، رواني هستند. گاهي اوقات ذهن شما به حوادث بي ضرر و بي خطر واکنش نشان می‌دهد. همانند استرس فيزيکي، استرس رواني نيز می‌تواند کوتاه مدت يا بلند مدت باشد.

استرس رواني کوتاه مدت : مثل باقي ماندن در ترافيک.

 استرس رواني بلند مدت : مثل مراقبت از افراد سالمند.

 

در افراد ديابتي، استرس از دو طريق قند خون را تغيير می‌دهد:

 ممکن است افراد ديابتي که استرس دارند به خوبي از خودشان مراقبت نکنند. اين احتمال وجود دارد که آن‌ها الکل بيشتري بخورند و کمتر فعاليت کنند.آن‌ها ممکن است فراموش کنند که قند خون خود را کنترل کنند و يا برنامه منظم غذايي داشته باشند.

 هورمونهاي استرس نيز ممکن است به‌طور مستقيم قند خون را تغيير دهند.

دانشمندان تاثير استرس روي انسان و حيوان را بررسي کرده اند. تاثير آن در افراد ديابتي نوع يک پيچيده تر است. در حالي که با وجود استرس، سطح گلوکز بيشتر افراد بالا مي رود در برخي از افراد استرس باعث پايين افتادن قند خون می‌شود. در افراد ديابتي نوع دو استرس رواني اغلب باعث افزايش قند خون می‌شود. استرس فيزيکي، مثلاً صدمه با بيماري باعث افزايش قند خون در افراد ديابتي نوع دو می‌شود. کاهش استرس رواني ايجاد تغيير شما می‌توانيد برخي از استرسها را از زندگي خود خارج کنيد. مثلاً در صورتي که ترافيک شمارا ناراحت مي کند شما می‌توانيد شيوه ديگري را براي رسيدن به خانه امتحان کنيد و يا ساعاتي را براي بيرون رفتن انتخاب کنيد که ترافيک کمتر است. در ادامه راههايي براي مقابله با استرس بيان می‌شود:

  يک برنامه ورزشي را شروع کنيد يا به يک گروه ورزشي ملحق شويد.

  در يک کلوپ ورزشي ثبت نام کنيد.

  سرگرمي جديد انتخاب کنيد.

. در يک خيريه يا بيمارستان عضو شويد.

 

از عهده استرس برآمدن

 يکي ديگر از مواردي که بر پاسخ افراد براي مقابله با استرس تاثير مي گذارد از عهده استرس برآمدن مي باشد. اين بدان معنا است که با قرار گيري در يک شرايط بخصوص بتوانيم آن موقعيت را کنترل کنيم. براي مثال، برخي افراد حالت خاصي براي حل مشکل دارند. آن‌ها به خودشان می‌گویند،" من براي حل اين مشکل چه کاري می‌توانم انجام دهم؟" آن‌ها سعي مي کنند براي رفع استرس، موقعيت خود را تغيير دهند. سايرين براي پذيرش مشکل با خودشان صحبت مي کنند. آن‌ها به خودشان می‌گویند،" اين مشکل آنقدرها هم بد نيست."

معمولا اين دو روش مقابله با استرس مفيد است. در اغلب مواقع افرادي که از اين روشها در پاسخ به استرس استفاده مي کنند قند خون پايين تري دارند.

 يادگيري روش هاي آرام سازي

 در برخي افراد ديابتي کنترل استرس با تکنيک هاي آرام سازي مفيد است.( انجام اين تکنيک ها در افراد ديابتي نوع دو نسبت به نوع يک مفيد تر است.) براي توضيح اين موضوع می‌توان گفت در بيماران ديابتي نوع دو انسولين تا حدي ترشح می‌شود اما وجود استرس ترشح انسولين را مسدود مي کند بنابراين برطرف کردن استرس در اين افراد به ترشح انسولين و در نتيجه بهتر شدن قند خون کمک مي کند.

 در افراد ديابتي نوع يک هيچگونه ترشح انسوليني نداريم بنابراين تاثيري که برطرف کردن استرس در بيماران ديابتي نوع دو دارد در اين افراد ديده نمی‌شود. برخي از افراد ديابتي نوع دو به بعضي هورمونهاي استرس حساس هستند. آرام سازي می‌تواند اين حساسيت را برطرف کند.

 راهه‌ای براي آرام سازي وجود دارد:

1. تمرين تنفس: در حالت نشسته يا دراز کشيده در حالي که دستها در دو طرف بدن هستند قرار بگيريد. يک نفس عميق بکشيد و بعد از آن تا جايي که می‌توانيد نفس خود را به بيرون هدايت کنيد. دوباره اين کار را انجام دهيد و اين بار در هنگام بازدم عضلات خود را شل کنيد. حداقل يک بار در روز اين کار را انجام دهيد.

2. درمان آرام سازي تهاجمي: در اين تکنيک، عضلات را بکشيد و سپس آن‌ها را شل کنيد.

3. فعاليت ورزشي راه ديگر براي آرام سازي بدن انجام فعاليت ورزشي مي باشد. شما می‌توانيد دوچرخه‌سواری کنيد . از وزنه هاي کششي استفاده کنيد و يا قسمتهاي مختلف بدن خود را حرکت دهيد.

 

4. افکار خوب را جايگزين افکار بد کنيد: هر بار که افکار بد به ذهن شما خطور مي کند افکار خوب و مثبت را جايگزين آن‌ها کنيد. شما می‌توانيد از هر روشي براي آرام بودن استفاده کنيد پس آن‌ها را تمرين کنيد.

 

کنترل استرس مربوط به ديابت

 برخي از منابع استرس به هيچ عنوان برطرف نمی‌شوند. بيماري ديابت يکي از آن‌ها مي باشد. روشهايي براي کاهش استرس در بيماران ديابتي وجود دارد. يکي از اين موارد گروههاي حمايت از اين بيماران مي باشد. شناختن ساير افرادي که مبتلابه ديابت هستند احساس تنها بودن بيمار و در نتيجه استرس ناشي از آن را کاهش می‌دهد.درباره جنبه هايي از زندگي با ديابت که براي شما استرس زا مي باشد فکر کنيد. اين موارد می‌تواند شامل مصرف دارو، کنترل قند خون به‌طور منظم، فعاليت ورزشي يا خوردن باشد.در صورتي که به توضيح درباره هرکدام از موارد بالا نياز داريد با اعضا تيم مراقبت مشورت کنيد. گاهي اوقات استرس به حدي شديد است که احساس ناتواني مي کنيد. بنابراين توصيه می‌شود با يک روانشناس مشورت کنيد.

منبع: http://parsiandiabetes.com


35

ماه مبارک رمضان

بیماری آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان تحت کنترل است

حفظ سلامت در دیابت چگونه صورت می گیرد؟

درمان خانگی لکه های پوستی

آسانترین روش تفسیر گازهای خون شریانی ABG

محاسبه اثر کاهشی قند خون به ازای تزریق یک واحد انسولین

کدام ورزش ها در دوران بارداری امن هستند؟

سبزیجات« سفید» با سرطان معده مبارزه می‌کنند

رژیم غذایی برای پیشگیری از سنگهای کلیوی

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد