کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# با کنترل مصرف مواد چرب و شور ابتلا شما به افزایش فشارخون کاهش می یابد

فشارخون بالا عللی ارثی و محیطی دارد و لازم است از دوران کودکی با اصلاح شیوه زندگی و پیروي ازرژیم غذایی سالم و فعالیت جسمی مداوم در جهت پیشگیري از آن اقدام شودتاکید می‌شودفشارخون همه افراد از ۳ سالگی به بعد به‌طور دوره اي اندازه گیري شودحتی فشارخون بالا در حدخفیف نیز پرعارضه بوده و پیشگیري و کنترل آن باعث سلامتی و زندگی طولانی تر با کیفیت بهتر میشود.

۱- کاهش مصرف نمک (سدیم):

سدیم یک  عنصر  ضروري براي بدن است.سدیم  مهمترین الکترولیت   موجود در بدن  می باشدالکترولیتها عناصري هستند که در بدن وظیفه تنظیم غلظت آب بدن، ثبات اسیدیته بدن و بسیاري از اعمال دیگررا بر عهده دارندسدیم بیشتر در مایعی که اطراف سلول هاي بدن را فراگرفته، موجود است.

با مصرف نمک که از دو جزء کلر و سدیم تشکیل شده است، سدیم وارد بدن شده و به‌راحتی ازطریقدستگاه گوارش جذب می‌شوداغلب سدیم مصرف‌شده ( ۹۵ درصدبیشتر از نیاز بدن است که ازطریق کلیه ها دفع می‌شودتنظیم میزان سدیم موجود در بدن توسط سیستم دقیقی انجام می‌شود.این سیستم به‌وسیله یک هورمون به نام آلدوسترون کنترل می‌شود. این هورمون از غدد فوق کلیويترشح می‌شودبا کاهش میزان سدیم در بدن، ترشح آلدوسترون افزایش می یابد که باعث جذببیشتر سدیم از روده ها ومانع دفع سدیم از کلیه می‌شوددر صورتیکه با مصرف زیاد نمک میزان سدیمدر بدن بالا برود، بخش مربوط به تشنگی در مغز تحریک شده ، فرمان تشنگی را صادر می کنددر اینصورت فرد احساس نیاز به آب پیدا کرده و با مصرف آب غلظت سدیم بدن کم می‌شود.

۳-افزایش مصرف کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی است که در استخوانها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان میشود وبه میزان فراوان در شیر وجود داردبیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها موجود است و تنها ۱آن دربقیه بدن وجود دارد که همین یک درصد اعمال زیادي انجام میدهد،

 مثلاً  انقباض  همه     ماهیچه هاي مابسته به وجود کلسیم استبا بالا رفتن سن توده استخوانی به‌تدریج مواد معدنی اش را از دست میدهد و به دنبال آن عوارض از قبیل شکستگی انتهاي استخوان ران ، روي هم جمع شدن ستون فقراتو ... روي میدهدکمبود کلسیم موجب افزایش فشارخون و درنتیجه ابتلا به بیماریهاي قلبی عروقیمی‌شود. کلسیم در شیر ، ماست ، پنیر و کشک وجود داردبستنی نیز از منابع خوب کلسیم استولی چون میزان کالري آن بالاست ومی تواند موجب اضافه وزن وچاقی بشود در مصرف آن نباید زیادهروي کردمطالعات انجام شده نشان داده است در جوامعی که منابع غذایی کلسیم مثل شیر ولبنیاتبه میزان توصیه شده مصرف می‌شود ، شیوع فشارخون بالا کمتر است .

۴- افزایش مصرف منیزیم

یکی از املاح مورد نیاز هر سلول از بدن شما ، منیزیم می باشد. بدن انسان بزرگسال حاوي ۲۰-۲۸ گرم منیزیم است. که ۶۰% از آن در استخوان ، ۲۶ % در عضله و ماهیچه ها و بقیه در بافت هاي نرم ومایعات بدن وجود داردنیمی از ذخایر منیزیم بدن شما درون سلولهاي بافت ها و اندامهاي بدن و نیمیاز آن به‌صورت ترکیب با کلسیم و فسفر در استخوان وجود داردتنها ۱از منیزیم بدن در خون یافتمی‌شود . بدن براي حفظ میزان ثابت منیزیم خون ، خیلی سخت فعالیت می کند . بیش از ۳۰۰بیوشیمیایی در بدن براي فعالیت خود به منیزیم نیاز دارند چرا که منیزیم باعث حفظ فعالیت نرمالماهیچه و عصب، ضربان منظم قلب و استحکام استخوانها می‌شودهمچنین منیزیم در متابولیسمانرژي و سنتز پروتئین نقش دارد.

۵-کاهش میزان مصرف چربی:

از آن جا که فشارخون بالا و بیماري هاي قلبی و عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می‌شوند وهمچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن مؤثر است ، پس چربی به‌عنوان یک عامل تغذیه اي میتواند در ایجاد فشارخون بالا مؤثر باشددر بیشتر موارد یک رژیم غذایی با چربی محدود براي پیشگیريو کنترل فشارخون بالا مناسب است.

مصرف چربی هاي غیر اشباع که در منابع غذایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغن هاي مایع و همچنین اجتناب از مصرف چربی هاي جامد که داراي اسید هاي چرب اشباع هستند مثل پیه ، دمبه وروغن نباتی جامد به کاهش تجمع پلاك در رگ هاي خونی شمامی کند. این امر، خطر ابتلا به سکتهمغزي یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

۶- کنترل وزن

وزن خود را کاهش دهید و مراقب سایز دور کمر باشید، هرچه وزن افزایش یابد فشارخون همافزایش می یابدبه جز میزان وزن باید به اندازه دور کمر توجه کنیداگر این اندازه زیاد باشد خطر فشارخون بالا بیشتر می‌شودبه‌طور کلی این افراد در معرض خطر بیشتري براي فشارخون بالا هستند:مردان با دور کمر بالاي ۱۰۲ سانتی متر ،زنان با دور کمر بالاي ۸۸ سانتیمتر.

۷- فعالیت بدنی:

فعالیت فیزیکی می تواند به‌طور غیر مستقیم به پیشگیري از فشارخون بالا کمک کند، فعالیت‌هايهوازي مانند ورزش و فعالیت‌هایی که زمآنجام آن‌ها نسبتاطولانی تر می باشد و با شدت متوسطانجام می‌شوند از طریق کنترل وزن باعث کاهش فشارخون می‌شوندافرادي که فعالیت ورزشی منظم (فعالیت هوازي) دارند ممکن است براي کنترل پرفشاري خون خفیف نیازي به مصرف دارو نداشته باشند.هرچه فشارخون بالاتر و هرچه فعالیت قبلی فرد کمتر باشد، احتمال این که انجام فعالیت جسمیمناسب، سبب کاهش فشارخون وي شود بیشتر خواهد بود.

منبع: http://old2.mui.ac.ir

27

شاه تره

درمان آلزایمر با چراغ‌های LED

صدای پای سکته مغزی را بشنویم!

۷ غذای مفید برای کاهش قند خون

پیشنهادهایی ساده برای برداشتن 10 هزار قدم در روز

برای کنترل نشخوار فکری فعالیت کنید

غذا خوردن شما معرف شخصیت شماست

18 دلیل فشار خون بالا

تاثیر فیلم و سینما بر زندگی مردم

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد