کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# فواید مصرف لبنیات

فوايد مصرف لبنیات شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است، مصرف روزانه دو لیوان شیر، ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می كند. • کلسیم موجود در شير و لبنيات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان ها در كودكان و پوكي استخوان در بزرگسالان پيشگيري می كند. • مصرف 3-2 لیوان شیر در روز می تواند نیاز بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند. • فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می نماید. • شیر حاوی بعضی از ویتامین ها مانند آ، ب12 ، ب2 ، ب 1 است. • کمبود ویتامین آ باعث شب کوری، ناراحتی های چشمی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی می گردد. • کمبود ویتامین ب1 باعث بی اشتهایی، بی حوصلگی، خستگی جسمی و روحی می گردد. • عوارض کمبود ویتامین ب2 در بدن عبارتند از: پوسته پوسته و خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی . در موارد شدید کمبود، در بینایی اختلال به وجود می آید. مصرف 2 لیوان شیر حدود 50 درصد میزان نیاز به ویتامین ب2 در افراد بالغ را تامین می نماید. • ویتامین ب12یکی از اجزای ضروری در تشکیل گلبول های قرمز خون است وعوارض کمبود این ویتامین عبارتند از: کم خونی و خستگی. با مصرف روزانه 2 لیوان شیر حدود 50 درصد نیاز بدن افراد بالغ به این ویتامین تامین می شود. • برای افراد بزرگسال سالم روزانه 2 واحد یا بیشتر از گروه شير و لبنيات توصیه می شود. زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه 3 واحد از این گروه مصرف کنند. • از شیر پاستوریزه شده کم چربی ( 2.5 درصد یا کمتر) استفاده کنید. • پنیر های تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید. • بستنی هایی بخورید که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد. • حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل 5-10 دقیقه در حال بهم زدن بجوشانید. • مقدار قند بستنی بالاست. بنابراین توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید. • به دلیل بالا بودن میزان نمک استفاده شده در تهیه کشک توصیه می شود که از انواع کم نمک استفاده کنید. • بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامینD غنی شده اند، استفاده کنید، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است. • اگر شما بیماری "عدم تحمل لاکتوز" را دارید، شیر بدون لاکتوز و یا پنیر های سفت و ماست را مصرف نمایید. • هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید. • ظرف شیر را تا هنگام مصرف بسته و به دور از مواد بودار نگهداری کنید. • استفاده از شیر استریل شده برای حمل در مسافرت های خارج از شهر مناسب تر است. این نوع شیرها را (در صورت باز نشدن) می توان تا 4 ماه در دمای محیط نگهداری کرد. منبع-دفتر بهبود تغذیه جامعه

آیا می دانید رژیم غذایی متعادل در کنترل دیابت شما مفید است

اعجاز خوراکی ها

اختلاف از تجمیع بیمه‌ها به نسخه الکترونیک رسید

وایاگرا ، تاداگرا یا قرصهای معروف به قرص هندی،چهار عددی و…. چگونه موجب نعوظ میشوند؟

بیماری آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان تحت کنترل است

دستگاه گوارش انسان

چرا دلمان می‌خواهد خوراکی‌های چرب بخوریم؟

ورزش حتی دو دقیقه در کاهش اختلالات شانه و گردن

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد