کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
2  parenting web images newsletter wbw week 01.jpg1
Thumb 2  parenting web images newsletter wbw week 01.jpg1
در صفحه بارداری

# تغذیه دوران بارداری-قسمت دوم

تغذیه در دوران بارداری / بخش دوم در ادامه، برخی مواد مغذی که در دوران بارداری مصرف آن‌ها توصیه می‌شود، معرفی شده‌اند. همچنین به برخی از مواد غذایی که در این دوران باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرد، اشاره کرده‌ایم. آهن : کم خوني فقر آهن در بسياري از خانم هاي باردار شايع است. از ماه چهارم بارداري پزشک شما برايتان مکمل آهن تجويز ميکند و تا پايان ماه سوم پس از زايمان ادامه مي دهد، چون آهن مورد نياز بدنتان در اين دوران به هيچ وجه از طريق تغذيه تامين نمي گردد. كمبود آهن سبب محدوديت رشد جنين، زايمان زودرس، كم خوني جنين، تولد نوزاد كوتاه قد، نارس و كم وزن مي گردد. همچنين سبب ايجاد كم خوني مزمن در مادر، مستعد كردن او به خونريزي و ناتواني پس از وضع حمل مي شود. منابع غني از آهن گوشت قرمز، مرغ، ماهي، جگر، زرده تخم مرغ، حبوبات و سبزي هاي داراي برگ سبز تيره، مثل اسفناج و جعفري مي باشند. نان تخمير نشده و گياهاني چون چغندر، برگ چغندر و ريواس باعث کاهش جذب آهن ميشوند. در مادراني که به تغذيه خود توجه نمي کنند و يا بارداري هاي پي در پي و نزديک به هم دارند، کم خوني فقر آهن به خصوص در سه ماهه سوم بارداري به وجود مي آيد. در برنامه غذايي روزانه حتما از حبوبات و حتي الامكان از گوشت و مرغ و ماهي استفاده نماييد. از ميوه هاي خشك مثل كشمش و خرما، برگه زردآلو، برگه آلو، توت خشك و انجير خشك و انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق به عنوان ميان وعده هاي سرشار از آهن استفاده كنيد. نوشيدن چاي، قهوه، و دم كرده هاي گياهي و نيز تناول نان تخمير نشده، چغندر، برگ چغندر و ريواس و نيز تنقلاتي چون شكلات و نوشابه ها باعث كاهش جذب آهن مي شوند پس از يك ساعت قبل تا دو ساعت بعد از مصرف مواد غذايي حاوي آهن و يا قرص آهن از استفاده از آن ها خودداري نماييد. همراه با غذا سالاد حاوي گوجه فرنگي، كاهو، كلم، فلفل دلمه اي وهمچنين سبزيجات تازه ( مثلا سبزي خوردن) ميل بنماييد. سبزي ها و ميوه هاي تازه به خصوص مركبات حاوي ويتامين "ث" هستند كه جذب آهن موجود در غذا را افزايش مي دهد. مصرف آب ليمو و آب نارنج نيز همراه سالاد توصيه مي شود. كلسيم موجود در موادغذايي مثل لبنيات يا سبزيجاتي مثل كلم، جلوي جذب آهن را مي گيرد و بايد فاصله زماني لازم را بين مصرف آن با غذاهاي حاوي آهن رعايت كرد. حبوبات حاوي ماده اي هستند كه سبب مي شود آهنشان جذب بدن نشود. خيس كردن حبوبات ، تفت دادن آن ها و يا جدا كردن پوست از آن ها سبب از بين رفتن اين ماده شده و آهن حبوبات بهتر جذب مي گردد. عوارض مصرف آهن : اگر به دنبال مصرف قرص آهن دچار عوارضي چون تهوع، معده درد، اسهال و .... شديد، توصيه مي كنيم قرص آهن را بعد از غذا بخوريد تا عوارض جانبي آن به حداقل برسد. قرص آهن را هيچ گاه قطع نكنيد زيرا پس از چند روز عوارض آن برطرف مي گردد و در غير اين صورت مشكل را با پزشك خود در ميان بگذاريد تا نوع قرص شما را عوض كند. از ديگر عوارض مصرف قرص آهن، بروز يبوست است كه با رعايت نكاتي كه در بخش مصرف ميوه جات و سبزيجات اشاره شده به حداقل مي رسد. در ضمن با شروع مصرف قرص آهن احتمالا رنگ مدفوعتان تيره مي گردد؛ اصلا نگران نباشيد زيرا آهن مازاد مواد غذايي كه از روده جذب نشده است از طريق مدفوع از بدن دفع مي گردد و آن را به رنگ سياه در مي آورد. نمك : اگر بدنتان ورم کرده در خوردن نمک مراعات کنيد. ولي به ياد داشته باشيد جز در بيماريهاي قلبي عروقي و فشار خون دريافت نمک نبايد از 7 تا 8 گرم در روز کمتر شود.در اين مورد با پزشک خود مشورت کنيد. به طور کلي بايد در خوردن غذاهائي مثل انواع کنسرو ها، زيتون شور، خيار شور، سوسيس وکالباس و پنير هاي شور احتياط کرد. روي : عنصر روي در رشد و تکامل جنين شما نقش مهمي دارد.كمبود روي در بدن مادر مي تواند سبب طولاني شدن زايمان، زايمان زودرس، رشد ناكافي جنين و حتي مرگ جنين شود. گوشت، تخم مرغ، حبوبات، غلات و لبنيات سرشار از روي هستند. ياد آور مي شويم بدون دستور پزشک از قرص هاي مکمل روي استفاده نکنيد، چون زياده روي در مصرف آن موجب عوارضي چون کم خوني، نقص ايمني و کمبود مس مي شود. كمبود روي در مناطق شهري جنوب خراسان، سيستان و بلوچستان و جنوب كرمان بسيار شايع است. يد : با توجه به نقش يد در توليد انرژي و نيز تكامل مغز جنين، بايد از دريافت كافي اين ماده معدني مطمئن شد. كمبود يد مي تواند سبب عقب ماندگي ذهني، كم كاري تيروييد و يا گواتر در نوزاد شود. يد در انواع ماهي يافت مي شود. ميوه جات و سبزيجات : ترکيباتي که فيبر دارند، آب را در خود نگه داشته و حجم مدفوع را زياد مي کنند. فيبرها سرعت حرکت مواد در روده را بالا مي برند و ترکيبات سمي را در مسير، با خود دفع مي کنند. از آنجا که ممکن است در اين دوران به يبوست دچار شويد، خوردن فيبر کمک زيادي به سيستم گوارش شما مي کند. ميوه جات و مهم تر از همه سبوس غلات سرشار از فيبر هاي غذائي هستند و در کنار آن بعضي از ويتامين هاي ضروري را براي شما فراهم مي کنند. خانم هاي باردار بايد روزانه 3 تا 4 سهم از ميوه و 4 تا 5 سهم از سبزيجات دريافت كنند؛ هر سهم از ميوه ها معادل يك عدد سيب يا پرتقال يا موز متوسط يا نصف ليوان كمپوت يا ميوه پخته شده، 3 عدد زردآلو، نصف ليوان حبه انگور، يا يك چهارم طالبي متوسط يا يك سوم ليوان آب ليمو ترش يا 2 قاشق غذاخوري ميوه خشك (شامل انواع برگه ها) ميباشد. هر سهم از سبزي معادل يك ليوان سبزي خام برگ دار يا سالاد سبزيجات (شامل گوجه فرنگي، كاهو، كلم، فلفل سبز دلمه اي و ...) يا نصف ليوان سبزي هاي پخته مي باشد. مايعات : قرار دادن مايعات در برنامه غذائي دوران بارداري از اهميت زيادي برخوردار است. روزانه حداقل 8 ليوان آب بنوشيد. چاي، قهوه و آشاميدني هاي ديگر هم در حد اعتدال خوبند ولي به لحاظ ميزان مفيد بودن، آب حرف اول را مي زند. فراموش نکنيد نوشابه هاي گا دار ايجاد نفخ مي کنند، هضم را مختل مي سازند و در طولاني مدت پوکي استخوان به سراغتان مي آيد. همه مي گويند در دوران بارداري بايد خود را تقويت کنيد، ولي تقويت به معناي خوردن زياد و بي رويه نيست. هرگز فکر نکنيد که چون دو نفريد بايد به اندازه دو نفر هم بخوريد. اگر اين طرز فکر را داشته باشيد چيزي نمي گذرد که از شدت سنگيني نمي توانيد تکان بخوريد و بيماري هاي گوناگون يکي پس از ديگري به سراغتان مي آيد. توصيه هاي تكميلي : همواره مواد غذايي تازه و سالم مصرف نماييد و از استفاده از غذاهاي مانده پرهيز كنيد. مصرف غذاهاي كنسرو شده و آماده را كه حاوي مواد افزودني و نگهدارنده هستند، تا حد امكان محدود نماييد. در مصرف مواد قندي، چربي ها، شيريني ها و همينطور نوشيدن چاي افراط نكنيد. سالاد را همراه آبليمو، آب نارنج يا آبغوره كم نمك با كمي روغن زيتون ميل كنيد و اگر علاقه به استفاده از سس همراه سالاد داريد، به جاي سس مايونز كه حاوي چربي زيادي است، از ماست استفاده نماييد. در ضمن هر چقدر ميوه ها و سبزيجات توسط چاقو به قطعات كوچك تري تقسيم شوند، ويتامين و مواد مغذي آن ها كاهش مي يابد؛ پس حتي الامكان اجزاي سالاد را كمتر خرد بنماييد. مصرف غذاهاي غير خانگي مثل سوسيس، كالباس و پيتزا را كه نه تنها ارزش غذايي ندارند، مضر نيز هستند، كاهش دهيد. منبع:هفت سیب
Download  6

توصیه های متخصصان برای کنترل و پیشگیری فشار خون

بعضی فواید هویج

افت قند خون (هایپوگلیسمیا)

سلیاک چیست

سرطان روده را به زمین بزنید

آنچه پيرامون آندوسكوپي بايد بدانيد

کاهش درد زایمان با گرم کردن مادر

تغذیه دوران بارداری-قسمت چهارم

پیشنهادهایی ساده برای برداشتن 10 هزار قدم در روز

چه کار کنیم که ساییدگی مفصل زانو به جراحی نرسد؟

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد