کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# توصیه های متخصصان برای کنترل و پیشگیری فشار خون

رعایت اصول تغذیه سالم، انجام فعالیت های ورزشی و کنترل وزن می تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون که گفته می شود از هر پنج نفر بالای 30 سال احتمالا یک نفر دچار این بیماری است، مؤثر باشد.

 فشار خون ارگان های حساس و حیاتی بدن (قلب، عروق، مغز، کلیه و چشم) را درگیر می سازد.

فشارخون بالا یکی از اختلالات شایع در بیشتر جوامع است بطوری که از هر پنج نفر بالای 30 سال احتمالاً یک نفر دچار پرفشاری خون است و اغلب از وجود بیماری خود مطلع نیستند. این بیماری بیشتر ارگان های حساس و حیاتی بدن (قلب، عروق، مغز، کلیه و چشم) را درگیر می سازد و عوارض جبران ناپذیری برجای می گذارد.

فشارخون بالا بر دو نوع اولیه (در اغلب موارد علت های ناشناخته دارد) و فشارخون ثانویه (که اغلب علت بروز آن به سبک زندگی، بیماری ها و یا مصرف برخی از داروها بستگی دارد) است.

برخی از عوامل خطرساز که ارتباط با سبک زندگی فرد دارند و قابل تغییر هستند مانند اضافه وزن، فعالیت بدنی کم، سیگار کشیدن، استرس زیاد، مصرف نمک زیاد و یا تغذیه نادرست و برخی عوامل غیرقابل تغییر مانند سن، جنس و سابقه خانوادگی، در پیشگیری و بروز بیماری پرفشاری خون دخیل هستند.

به یاد داشته باشیم که در کنار رعایت اصول تغذیه سالم انجام فعالیت های ورزشی و کنترل وزن می تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مؤثر باشد.

***مصرف میوه و سبزیجات تازه

میوه و سبزیجات تازه علاوه برداشتن مقادیر زیادی ویتامین (مانند ویتامین ث و ...) و املاح دارای فیبر نیز هستند که در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند

***مصرف اسید چرب امگا سه از طریق مواد غذایی

دانه های روغنی (مانند آجیل خام و...)، سویا، ماهی و سایر فرآورده های دریایی منابع خوب از گروه لیپیدها هستند. این مواد اثرات مفیدی در کاهش فشارخون، تنظیم قندخون و ... دارند.

***مصرف مواد لبنی کم چرب و بدون چربی

مصرف لبنیات در صورتی که از نوع بدون چربی یا کم چرب باشد در کنترل فشارخون مؤثر شناخته شده است.

***مصرف نمک در حد مناسب

توصیه می شود مصرف نمک را در غذاهای روزانه به حداقل ممکن برسانید، به خصوص در صورت ابتلاء به پرفشاری خون از نمکدان در سر سفره استفاده نشود و در موقع پخت غذا نمک در انتها و میزان کم اضافه شود

 

یک قاشق چای خوری سر صاف حدود 1500 میلی گرم نمک (سدیم و کلرورسدیم) دارد و توصیه شده است که میزان نمک مصرفی روزانه از این مقدار باید کمتر باشد.

غذاهای فرآوری شده، کنسروها و غذاهای آماده (سوسیس، کالباس، پیتزا، انواع فست فودهای دیگر، غذای رستوران ها و ...) دارای نمک زیادی هستند و جدا تا آنجا که ممکن است از خوردن آن ها پرهیز شود.

***مصرف مواد پروتئینی از نوع سفید و بدون چربی

از گروه پروتئین ها توصیه می شود گوشت کمتر مصرف شود و در صورت استفاده چربی های قابل رویت در گوشت قبل از پخت در هنگام پاک کردن گرفته شود و بیشتر به صورت آب پز و یا بخارپز آماده شود و بهتر است که هرگز گوشت را سرخ نکنید.

توصیه می شود که بیشتر از مواد پروتئینی سفید (سه یا چهار بار در هفته) ازجمله ماهی و مرغ (بدون پوست که چربی های آن کاملاً پاک شده) استفاده شود.

سلامت نیوز: توصیه های متخصصان برای پیشگیری و کنترل فشار خون

Download  29

چرا دلمان می‌خواهد خوراکی‌های چرب بخوریم؟

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی البرز: افزایش بیماران کلیوی در کشور نگران‌کننده است

درباره بیماری شبکیه چشم ناشی از دیابت چه چیزی میدانیم؟

بیشتر مردم ایران کمبود ویتامین D دارند

پیشنهادهایی ساده برای برداشتن 10 هزار قدم در روز

میوه های مفید برای دیابت

فوائد شکلات تلخ( سیاه)

نکاتی ساده برای فصل سرماخوردگی

از چه زمانی طول عمر زنان نسبت به مردان بیشتر شد ؟

استخوان ها وسیله شنیداری در برخی از نهنگ ها

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد