کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# خواب آسوده



خواب


1-    سعي كنيد برنامه خواب منظمي داشته باشيد. اين كار ساعت بيولوژيكي بدن شما را تنظيم مي‏كند
2-قبل از خواب غذاي سبكي ميل كنيد.
3-خوردن يك غذاي سنگين قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش كردن)، سوء هاضمه و احساس نياز به دفع ادرار را مي گردد در نهايت منجر به اختلال در خواب مي‏شود.
   
4- مصرف برخي داروها و حتي داروهاي گياهي عوارضي مانند بي‏خوابي را به دنبال دارند بنابراين هميشه بروشورهاي همراه داروها را مطالعه نموده و در اين مورد با پزشك خود مشورت نماييد
5-مصرف چاي يا قهوه قبل از خواب به دليل ورود كافئين به بدن و كشيدن سيگار و ورود نيكوتين موجود در سيگار به بدن از علل بي‏خوابي هستند
6- ورزش كردن درست قبل از رفتن به رختخواب موجب مي‏شود كه فرد احساس نشاط كرده و ديرتر به خواب برود. پس سعي كنيد چند ساعت قبل از خواب ورزش كنيد
7- چرت زدن در طول روز باعث مي‏شود فرد ديرتر به بستر برود و اين مسئله خواب را به هم مي‏زند. 
8- در صورت نياز به خواب نيمروزي سعي كنيد كمتر از يكساعت آن هم قبل از ساعت 3 بخوابيد.
هميشه سعي كنيد از رختخواب فقط براي خوابيدن استفاده كنيد و از انجام ساير فعاليتها مانند تماشاي تلويزيون در رختخواب خودداري كنيد.

9 -در صورتي كه بعد از 30 دقيقه به خواب نرفتيد بهتر است بلند شده و خود را مشغول انجام كاري كنيد هيچ گاه خود را وادار به خوابيدن نكنيد.
10- بهتر است مراسم زمان خواب داشته باشيد. اين امر علائمي را به بدن شما مي‏فرستد مبني بر اين كه زمان آرامش يافتن و خوابيدن است. اين مراسم  مي‏تواند شامل مسواك زدن و مطالعه به مدت 15 دقيقه باشد.
11-در صورتي كه قبل از خواب يك حمام گرم كنيد دماي بدن بالا مي‏رود و بعد به مرور زمان بدن خنك مي‏شود كه در نتيجه در ايجاد خوابي خوب موثر است.
12-سعي كنيد از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود كنيد. 
13-اگر ذهن شما درگير مشكلات، تصميم‏گيريها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبي نخواهيد داشت.
14-   سعي كنيد بدن را به آرامش و خونسردي دعوت كنيد.


منبع: دفتر ارتقای سلامت-وزارت بهداشت و درمان

کشنده ترین سرطان بین ایرانی ها

رهایی از استرس در 10 دقیقه!

مطالعه یک کتاب در ایام تعطیلات عیدی سلامت یار به کتاب دوستان...

آنچه شانس مادر شدن را کاهش می دهد

چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟

قرآن! من شرمنده توام

8علامت ابتلا به دیابت

برنامه های وزارت بهداشت برای طرح ارتقای بهداشت دهان و دندان

درمان آلزایمر با چراغ‌های LED

مشاوره ژنتیک، راهکاری برای کاهش معلولیت ها

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد