کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# خواب آسوده



خواب


1-    سعي كنيد برنامه خواب منظمي داشته باشيد. اين كار ساعت بيولوژيكي بدن شما را تنظيم مي‏كند
2-قبل از خواب غذاي سبكي ميل كنيد.
3-خوردن يك غذاي سنگين قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش كردن)، سوء هاضمه و احساس نياز به دفع ادرار را مي گردد در نهايت منجر به اختلال در خواب مي‏شود.
   
4- مصرف برخي داروها و حتي داروهاي گياهي عوارضي مانند بي‏خوابي را به دنبال دارند بنابراين هميشه بروشورهاي همراه داروها را مطالعه نموده و در اين مورد با پزشك خود مشورت نماييد
5-مصرف چاي يا قهوه قبل از خواب به دليل ورود كافئين به بدن و كشيدن سيگار و ورود نيكوتين موجود در سيگار به بدن از علل بي‏خوابي هستند
6- ورزش كردن درست قبل از رفتن به رختخواب موجب مي‏شود كه فرد احساس نشاط كرده و ديرتر به خواب برود. پس سعي كنيد چند ساعت قبل از خواب ورزش كنيد
7- چرت زدن در طول روز باعث مي‏شود فرد ديرتر به بستر برود و اين مسئله خواب را به هم مي‏زند. 
8- در صورت نياز به خواب نيمروزي سعي كنيد كمتر از يكساعت آن هم قبل از ساعت 3 بخوابيد.
هميشه سعي كنيد از رختخواب فقط براي خوابيدن استفاده كنيد و از انجام ساير فعاليتها مانند تماشاي تلويزيون در رختخواب خودداري كنيد.

9 -در صورتي كه بعد از 30 دقيقه به خواب نرفتيد بهتر است بلند شده و خود را مشغول انجام كاري كنيد هيچ گاه خود را وادار به خوابيدن نكنيد.
10- بهتر است مراسم زمان خواب داشته باشيد. اين امر علائمي را به بدن شما مي‏فرستد مبني بر اين كه زمان آرامش يافتن و خوابيدن است. اين مراسم  مي‏تواند شامل مسواك زدن و مطالعه به مدت 15 دقيقه باشد.
11-در صورتي كه قبل از خواب يك حمام گرم كنيد دماي بدن بالا مي‏رود و بعد به مرور زمان بدن خنك مي‏شود كه در نتيجه در ايجاد خوابي خوب موثر است.
12-سعي كنيد از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود كنيد. 
13-اگر ذهن شما درگير مشكلات، تصميم‏گيريها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبي نخواهيد داشت.
14-   سعي كنيد بدن را به آرامش و خونسردي دعوت كنيد.


منبع: دفتر ارتقای سلامت-وزارت بهداشت و درمان

سلیاک چیست

پدیده طلاق و روابط زناشویی

توصیه های مهم سلامتی برای زنان

تغذیه دوران بارداری-قسمت سوم

­­­طب سوزنی زیبایی

چرا بعضی بچه ها مدرسه را دوست ندارند؟

هشتمین کنگره «تازه‌های علمی باروری و ناباروری» برگزار می‌شود

آیا انسولین درمانی چاق میکند؟

با کاهش مصرف شیرینی از دیابت دوری کنید

رژیم لاغری سالم و کاهش وزن مجاز در ماه

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد