کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.
11
Thumb      80
در صفحه دیابت

# دیابت بالغین قابل پیشگیری است

وقتی راجع به پیشگیری از بیماری دیابت سخن به میان می‌آید منظور پیشگیری از دیابت نوع دو است که شایع‌تر بوده و با تغییر اندکی در شیوه زندگی، قابل اجتناب است. این بیماری سخت در سال‌های کمی دورتر فقط مربوط به بزرگسالان بوده است، اما امروزه علاوه برافزایش آمار افراد بالغ مبتلابه دیابت تعداد کودکان و نوجوانان دیابتی نیز رو به رشد است. این افزایش آمارها بسیار هشدار دهنده است. بیماری دیابت در سطوح بالاتر باعث مشکلات بینایی و نارسایی‌های کلیوی می‌شود. دیابت به خاطر مشکلی که در گردش خون ایجاد می‌کند اغلب منجر به از دست دادن یک پا یا بعضی مواقع هر دو پا خواهد شد. دیابت احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. از انواع مختلف این بیماری که در شرایط مختلف و با شدت‌های متفاوت به وجود می‌آیند، دیابت نوع دوم تا حد زیادی قابل پیشگیری است. با چند راه کار ساده می‌توان تا ۹۰% از بروز آن جلوگیری کرد


دیابت نوع دو چیست؟


سلول‌های انسان وابسته به یک نوع قند ساده به نام گلوکوز است که برای تأمین انرژی خود آن را می‌سوزاند. به همین دلیل است که بدن مکانیسم پیچیده‌ای برای کنترل اندازه قند خون در سطوح مختلف دارد. وقتی کربوهیدرات می‌خوریم، در فرآیند هضم تبدیل به گلوکوز شده و به سرعت جذب خون می‌شود. هرگونه افزایش یا کاهش در قند خون باعث فرستادن سیگنال‌هایی به لوزالمعده شده و انسولین ترشح می‌شود. هورمون انسولین به سلول‌ها آموزش می‌دهد که گلوکوز را جذب کنند. بدون هورمون انسولین گلوکوز در خون شناور می‌ماند و قادر نخواهد بود وارد سلول شود. دیابت وقتی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید میزان کافی انسولین نیست و یا نمی‌تواند از انسولین به درستی استفاده کند. افراد زیادی مبتلابه دیابت هستند به علاوه تعداد زیادی از افراد رو به میانسال نیز در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که به عبارتی پیش دیابتی هستند. این افراد باید به وضعیت خود آگاه بوده، با پزشک در تماس باشند و هر شش ماه یکبار تحت آزمایش قرار گیرند. کسانی که مشکوک به دیابت هستند می‌توانند با رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن بدن با ورزش کردن و کنترل قند خون تا حد زیادی از این بیماری پیشگیری کنند

راه کارهای ساده برای کاهش خطر

اضافه وزن را جدی بگیرید

اضافه وزن مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است. افرادی که اضافه وزن دارند باید بیشتر مراقب باشند و جهت پیشگیری از این بیماری به کاهش وزن خود اقدام کنند. کاهش ۷ تا ۱۰ درصد از وزن فعلی به شما کمک می‌کند تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید
تلویزیون را خاموش کرده و حرکت کنید

عدم فعالیت کافی باعث بروز دیابت خواهد شد. فعالیت بدنی باعث قوی شدن بیشتر ماهیچه‌های بدن شما شده و این توانایی را به آن‌ها می‌دهد که گلوکوز خون را جذب کرده و فشار کمتری به بدن برای تولید انسولین وارد کنند. برای رسیدن به این شرایط نیاز به انجام ورزش‌های سخت نیست. مطالعات سلامت و بهداشت نشان می‌دهد که نیم ساعت پیاده‌روی سریع در روز بهترین روش جلوگیری از دیابت است. یکی از مضرترین کارها برای افراد مشکوک به دیابت تماشای بیش از حد تلویزیون است. هر دو ساعت تماشای تلویزیون ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. همچنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی و حتی مرگ زودرس را افزایش می‌دهد
رژیم غذایی‌تان را بررسی کنیدچهار تغییر اساسی در رژیم غذایی می‌تواند اثر شگرفی بر دیابت داشته باشد

  • حبوبات و غلات کربوهیدراتی را بیشتر مصرف کنید. شواهد زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند رژیم غذایی حاوی حبوبات و غلات در برابر دیابت از شما محافظت می‌کند. به علاوه محققان اثبات کرده‌اند که مصرف غلات سبوس‌دار دو وعده در طول روز تا بیشتر از ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین را متوقف کرده و به‌جای آن چای، قهوه و آب مصرف کنید. نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین قند خون را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز چند لیوان نوشابه یا آب میوه‌های قندی مصرف می‌کنند ۸۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند.
  • از چربی‌های خوب به‌جای چربی‌های بد و مضر استفاده کنید. بعضی چربی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به توسعه دیابت در بدن شما کمک کنند. چربی‌های خوب مانند چربی‌های اشباع نشده موجود در روغن‌های گیاهی مایع ازجمله روغن مغزها، روغن کنجد و روغن زیتون به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند. اما چربی‌های بد یا همان ترانس‌دارها برعکس عمل کرده و خطرناک هستند. این نوع چربی‌های بد در فست فودها، غذاهای سرخ شده و روغن نباتی یافت می‌شود. حتماً تا به حال مطالب زیادی در مورد امگا ۳ یا همان روغن ماهی شنیده‌اید. این روغن بسیار مفید است مخصوصاً در کنترل بیماری‌های قلبی اما تاکنون تأییدی بر اثر آن روی دیابت دیده نشده است.
  • مصرف گوشت قرمز را محدود کرده و غلات و غذاهای دریایی بخورید. دانشمندان بارها این موضوع را عنوان کرده‌اند که مصرف گوشت قرمز ارتباط مستقیم با ابتلا به دیابت داشته و علاوه بر آن منجر به بروز بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. مصرف روزانه یک استیک یا یک کف دست گوشت قرمز در وعده غذایی روزانه ۲۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. زیرا ممکن است محتویات آهن بالای گوشت قرمز بر انسولین و تأثیر آن بر کاهش گلوکوز موجود در خون اثر گذاشته و قند خون را افزایش دهد.


سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر از مضرات سیگار یک لیست تهیه کنیم، ابتلا به دیابت نوع دو از مهمترین موارد مضرات سیگار خواهد بود. افراد سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند

دیابت یا بیماری قند از آن نوع، بیماری‌های متابولیکی است که برخلاف نام شیرین‌اش بسیار تلخ، آسیب‌زننده و خطرناک است. حتی در مواردی این بیماری ممکن است خطرناک‌تر از سرطان باشد، چرا که برخی از انواع سرطان با تشخیص و درمان به موقع به‌طور کامل کنترل می‌شود، اما دیابت ممکن است حتی برای یک دهه در بدن شخص، بدون علامت وجود داشته باشد.

به همین دلیل، غربالگری برای تشخیص بیماران دیابتی بسیار ضروری تلقی ‌شده و به تمام افراد بالای 45 سال به‌طور جدی توصیه می‌شود که برای اندازه‌گیری قند خون به آزمایشگاه مراجعه کنند.

دکتر علیرضا استقامتی، فوق‌تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این خصوص توصیه می‌کند: نه‌‌تنها افراد بالای 45 سال، بلکه در سنین زیر چهل و پنج سالگی نیز کسانی که جزو گروه‌های پرخطر تلقی می‌شوند باید برای اندازه‌گیری قند خون مراجعه کنند. گروه‌های پرخطر، شامل افراد چاق، کسانی که سابقه خانوادگی بیماری دیابت در فامیل درجه یک دارند، مبتلایان به فشار و چربی خون بالا، بیماران‌ قلبی ـ عروقی، دخترانی که سابقه سندرم تخمدان‌های پلی‌کیستیک دارند، خانم‌هایی که بچه‌هایی با وزن بیش از 5‌/‌4 کیلوگرم به دنیا آورده‌اند و افرادی می‌شود که قند خون ناشتای مختل دارند.

آیا بیماری دیابت قابل پیشگیری است؟

تاکنون هیچ گونه روش پیشگیری مؤثر برای دیابت نوع یک شناخته نشده، اما دیابت نوع دو با استفاده از تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل پیشگیری است.

به گفته دکتر استقامتی، ورزش کردن مداوم به میزان بیش از 150 دقیقه در هفته در پیشگیری از دیابت بسیار مؤثر است. البته در موارد خاص نیز با استفاده از داروهایی مانند متفورمین می‌توان از پیشرفت قند خون ناشتای مختل یا ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کرد.

این فوق‌تخصص غدد تاکید می‌کند: یک رژیم غذایی تعریف شده ثابت برای همه افراد مبتلابه دیابت وجود ندارد، بلکه متناسب با وزن، قد و فعالیت افراد، رژیم غذایی آنان متفاوت است، اما بدون شک مبتلایان به دیابت باید در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده و سعی کنند مصرف چربی‌ها، بویژه چربی‌های اشباع‌شده را کاهش دهند، ولی مصرف روغن‌هایی چون زیتون، هسته انگور و کلزا برای آنان مجاز است. از سوی دیگر، مصرف مواد شیرین و نمک هم در دیابتی‌ها باید بسیار محدود و کنترل شده باشد.

رژیم غذایی و ورزش؛ درمان دیابت

در مبتلایان به دیابت نوع دو که بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند، رژیم غذایی در کنار ورزش و فعالیت بدنی،‌ پایه اساسی و اصلی درمان را تشکیل می‌دهد.

دکتر قیاسی در این باره توضیح می‌دهد: از آنجا که اکثر کسانی که دیابت نوع دو دارند، چاق هستند یا اضافه وزن دارند باید ابتدا به کاهش و کنترل وزن خود اقدام کنند. به خاطر داشته باشید که نیمی از کالری مورد نیاز روزانه در دیابتی‌ها باید از طریق مواد نشاسته‌ای تأمین شود چون در غیر این‌صورت، تأمین انرژی از طریق مواد چربی یا پروتئین صورت خواهد گرفت که مشکل‌ساز خواهد بود.

وی می‌افزاید: نان و برنج، غذای اصلی دیابتی‌ها را تشکیل می‌دهد، البته مصرف آن باید کاملاً کنترل‌شده باشد. در این خصوص توصیه می‌شود میزان برنج برای وعده ناهار بین شش تا هشت قاشق باشد. البته استفاده از سبزی‌ها نیز در وعده‌های غذایی دیابتی‌ها ضروری است. بی‌شک ۲۰ تا ۳۰ درصد انرژی روزانه نیز باید از طریق پروتئین‌های کم چرب تأمین شود. فراموش نکنید که رژیم غذایی سالمندان دیابتی بستگی به میزان فعالیت آن‌ها دارد.

 

 

کنترل سختگیرانه دیابت

منظور از کنترل سختگیرانه دیابت، انجام منظم و پیگیرانه اموری است که مبتنی بر تمام اهداف درمانی دیابت است. به بیان دیگر، کنترل سختگیرانه دیابت روشی است که در آن پایه‌های اصلی درمان دیابت یعنی آموزش، کنترل روزانه، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و داروها به‌طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازمه آن مشارکت فعال فرد دیابتی در طرح درمانی ارائه شده از سوی گروه مراقبت از دیابت یعنی پزشک معالج، پرستار آموزش دیده و متخصص تغذیه است.

بی‌شک یکی از ضرورت‌های این روش انجام منظم آزمایش‌های مکرر قند خون در منزل و به‌کارگیری نتایج آن‌ها در تنظیم داروها و نحوه تغذیه و فعالیت بدنی است. انجام تزریقات متعدد انسولین نیز یکی از روش‌های شناخته شده درمانی در کنترل سختگیرانه دیابت نوع یک است.

دکتر استقامتی می‌گوید: مطالعات گسترده و دقیق علمی نشان داده است که در هر دو نوع دیابت، میزان عوارض مزمن در افرادی که تحت کنترل دقیق قرار داشته‌اند نسبت به افرادی که به شکل معمولی کنترل می‌شوند، کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد. بر این اساس توصیه می‌شود همه بیماران تحت کنترل دقیق قرار گیرند. بر مبنای معیارهای موجود، قند خون ناشتا در حد 80 تا 130 میلی‌گرم و میزان قند خون، دو ساعت بعد از غذا باید کمتر از 160 یا 180 میلی‌گرم و میزان هموگلوبین «A1C» کمتر از 7 درصد باشد. البته باید توجه داشت که در سنین کودکی و افرادی که در دهه هفتم یا هشتم زندگی هستند میزان هموگلوبین «A1C» بین 8 تا 8.5 درصد به‌عنوان ملاک کنترل مناسب قند خون شناخته می‌شود.

باورهای غلط دیابتی را از ذهن پاک کنید

باورهای اشتباهی درباره دیابت در بین مردم وجود دارد که ضروری است موردتوجه قرار بگیرد و اصلاح شود. این باورها عبارت است از:

ـ انسولین ایجاد اعتیاد می‌کند.

ـ در صورت تزریق انسولین نیاز به رژیم غذایی نیست.

ـ مصرف مواد نشاسته‌ای در افراد دیابتی ممنوع است.

ـ مصرف قندهای طبیعی در بیماران دیابتی بلامانع و آزاد است.

ـ بیماران دیابتی نوع یک نباید هیچ‌وقت ورزش کنند.

ـ حتی در صورت افت قند نباید ماده شیرین مصرف کنند.

ـ دیابتی‌ها با تزریق انسولین مجاز هستند به میزان دلخواه غذا بخورند.

ـ در صورت تزریق انسولین هیچ‌گاه دیابتی‌ها دچار عارضه نمی‌شوند.

منبع: http://sara.jamejamonline.ir

40

صنعت، باران اسیدی و کشاورزی، مثلث مرموز طبیعت

احساسی متفاوت داشته باشید

چه‌قدر و کی چرت بزنیم؟

صدای پای سکته مغزی را بشنویم!

جلوگیری از چین و چروک دور چشم با ماسک های گیاهی

میوه ها را چه وقت باید بخوریم؟

با مصرف دمنوش های مناسب فشارخون خود را کنترل نمایید

پوست این میوه معجزه می‌کند

خشم و راه های کنترل آن

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد