کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# سعی کنید که در طول فعالیت روزانه‌تان کمتر بنشینید

درحالی‌که پزشکان همچنان در حال کشف عوارض مصرف سیگار هستند،‌ به نظر می‌رسد عادت‌های دیگر زندگی امروز، ازجمله نشستن برای مدت طولانی هم، عوارض خطرناکی برای سلامتی مردم‌دارند.

 

به گزارش دیسکاوری، دکتر جیمز لوین در شرکت کوچکی در مینیپولیس، مطالعه جدید و نوآورانه‌ای را انجام داده که در آن، 30 میز کار با جایگاه‌هایی به نام کار- تناسب جایگزین شدند. بنابراین افراد می‌توانند هنگام کار بنشینند یا بایستند. خود لوین سال‌هاست که زمان کار روی یک تردمیل راه می‌رود. این مطالعه در کنار مطالعات مشابه دیگری در سراسر دنیا در حال انجام هستند.

 

لوین در این مورد می‌نویسد:‌ "پیش‌ازاین محققین نشستن برای مدت‌زمان طولانی را با بروز برخی مشکلات سلامتی و نیز مرگ زودهنگام بر اثراختلالات قلبی- عروقی مرتبط دانسته‌اند."

 

دریکی از این مطالعات، نشان داده‌شده که بزرگ‌سالانی که بیش از 4 ساعت در روز را مقابل تلویزیون می‌نشینند، در مقایسه با بزرگ‌سالانی که روزانه کم‌تر از دو ساعت از وقت خود را به نشستن در مقابل تلویزیون می‌گذرانند، 80 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ براثر بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. این میزان خطر، مستقل از سایر مؤلفه‌های مؤثر مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن گزارش‌شده است.

 

به گفته لوین، چاره این مسئله اضافه کردن ساعت‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی می‌گذرانید نیست، چون به نظر نمی‌رسد که تأثیر مضر نشستن برای مدت طولانی را کم‌تر کند. پس چاره چیست؟

 

لوین چنین پاسخ می‌دهد: "راه‌حل این است که کم‌تر بنشینید و بیشتر حرکت کنید. وقتی می‌ایستید در مقایسه بازمانی که می‌نشینید، سه برابر بیشتر کالری مصرف می‌کنید. به نظر می‌رسد که انقباض ماهیچه‌ها، ازجمله آن‌هایی که برای ایستادن نیاز دارید، فرایندهای مهمی را به راه می‌اندازد که با شکستن چربی‌ها و قندها در بدن مرتبط است. بنابراین وقتی شما می‌نشینید، این انقباض ماهیچه‌ای را متوقف می‌کنید و درنتیجه، این فرایندها را هم متوقف می‌کنید."

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که قند خون بالا با سطوح کم فعالیت بدنی ارتباط دارد

در مطالعه دیگری، محققین دانشگاه میسوری از مردمی که به‌طورمعمول ورزش می‌کردند خواستند سه روز خود را با سبک زندگی که در آن مدت زیادی را به نشستن بگذرانند، زندگی کنند.

باوجوداینکه آن‌ها در این سه روز، همان رژیم غذایی قبلی خود را حفظ می‌کردند، اما میزان قند خونشان بعد از هر وعده غذایی در مقایسه با روزهایی که ورزش می‌کردند، 26 درصد بیشتر بود.

جان پی. تیفاولت، استادیار فیزیولوژی ورزش و تغذیه در دانشگاه میسوری، دراین‌باره می‌گوید: "لازم نیست به دوی ماراتن بروید، اما همه شواهد حاکی از آن هستند که لازم است حرکت کنید."

 

ارتباط بی‌تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور کانادا می‌گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که حدود 49 هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و 43 هزار مورد تشخیص سرطان روده در هرسال در آمریکا با افزایش میزان بی‌تحرکی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.

 

کریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه گیرشناسی در مرکز خدمات سلامت سرطان آلبرتا در کانادا می گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه رابطه فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه، نقش پروتئین"C reactive" را نشان می‌دهد که یک نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.

 

این آزمایشات معلوم کرد که فعالیت روزانه خفیف تا شدید، سطح پروتئین "C reactive" را در بین زنان یائسه به میزان فراوان ای کاهش می‌دهد، هرچند پزشکان هنوز نمی‌دانند که این پروتئین چگونه خطر سرطان را تشدید می‌کند. اما به‌خوبی آشکار است که پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده‌ای موسوم به "سیتوکین" می‌شود.

 

سیتوکین ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش سیستم ایمنی بدن هستند که تکثیر سلول ها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می‌شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می دهد.


منبع: http://forum.iransalamat.com

6

دارورسانی سریع‌تر به دستگاه گوارش به کمک امواج فرا‌صوت

تأثیر مصرف منظم گردو بر سلامت قلب

کاهش احتمال بروز دیابت نوع دو ، در مادرانی که دیابت حاملگی داشته اند با “شیردهی”

خوراکی های ضداسترس و آرامبخش

تغذیه در بارداری از منظر طب سنتی و اسلامی

وزارت بهداشت تلاش جدی برای حل مشکلات بیماران «ای بی» دارد

فاصله بین غذا خوردن و خواب چقدر باید باشد؟

تلخی‌های یک بیماری شیرین!

با مصرف دمنوش های مناسب فشارخون خود را کنترل نمایید

هویج چه نقشی در بینایی دارد؟

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد