کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# به‌جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید

آیا برای بالا و پایین رفتن از یک آپارتمان از آسانسور استفاده می‌کنید؟

مزایای استفاده از پله ها به‌جای آسانسور

برای موفقیت بشر در زندگی، خداوند دو وسیله را فراهم کرده، آموختگی و فعالیت بدنی. کم‌تحرکی، وضعیت خوب و سالم هر انسانی را خنثی و تخریب می‌کند، درحالی‌که فعالیت داشتن و تمرینات بدنی باقاعده می‌تواند سلامتی را حفظ کرده و پایدارش کند.

افلاطون چهارصدسال پیش از میلاد

برای استفاده از پله‌ها به یک دلیل قانع‌کننده نیاز دارید؟ شش دلیل بر ای‌تان داریم:

بالا رفتن از پله‌ها، بیشتر از دویدن، کالری می‌سوزاند بله، درست است: مطالعات نشان داده که بالا رفتن از پله‌ها که یک فعالیت بندی سخت محسوب می‌شود، کالری بیشتر در دقیقه نسبت به دویدن می‌سوزاند. بالا رفتن از پلکان، نسبت به نشستن، ۸ تا ۹ برابر بیشتر و نسبت به استفاده از آسانسور، ۷ برابر بیشتر انرژی صرف می‌نماید. شما نه‌تنها در بالا رفتن از پله‌ها کالری می‌سوزانید بلکه حین پایین آمدن هم انرژی صرف می‌کنید. تخمین زده‌شده که یک فرد متوسط حداقل برای هر پله بالا رفتن، ۰.۱ کالری می‌سوزاند؛ یعنی دست‌کم یک کالری به ازای هر ده پله بالا رفتن، و ۰.۰۵ کالری به ازای هر پله پایین آمدن؛ یعنی یک کالری برای بیست پله پایین آمدن. برای آن‌هایی که درحالی‌که حاضر با چاقی و اضافه‌وزن مبارزه می‌کنند، شاید این موضوع تشویق‌کننده باشد که : هرچقدر وزن شما بیشتر باشد، هنگام بالا رفتن از پله‌ها، کالری بیشتری می‌سوزانید.بالا رفتن از پله‌ها، ریسک سکته مغزی را کاهش می‌دهد براساس تحقیقاتی که ۱۱۰۰۰ مرد در آن شرکت داشتند، فعالیت بدنی مانند بالا رفتن از پله‌ها، می‌تواند ریسک سکته مغزی را کاهش دهد. برای نمونه، در مردانی که تقریباً ۳ تا ۵ بار در روز از پله بالا می‌رفتند، کاهش ۲۹ درصدی ریسک سکته مغزی در بلندمدت مشاهده شد، و ضمناً از سایر فواید ورزش‌های منظم هم بهره‌مند بودند.

بالا رفتن از پله‌ها، سلامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد بالا رفتن از پله‌ها، چون شکلی از ورزش شدید است،به نفع وضعیت قلبی و عروقی بوده و درنتیجه در بلندمدت سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد. ده‌ها سال پژوهش نشان داده، ورزش منظم با کمک به‌سلامت قلب، می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری نماید. حتی افزودن ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی ایروبیک به سبک زندگی یکجانشینی می‌تواند موجب افزایش طول عمر به‌اندازه سه سال شود!

بالا رفتن از پله‌ها، ماهیچه‌ها را قوی می‌کند فکر کنید برای بالا رفتن از پله‌ها به کدام اندامتان بیشتر نیاز دارید؟ تمام عضلات پاهایتان به‌اضافه تحرکی که در ناحیه شکم ایجاد می‌شود و همچنین تحرک بازوهایتان. در ضمن، ماهیچه‌های کمر و پشتتان هم درگیر این فعالیت می‌شوند. تمام این‌ها موجب تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی می‌شوند. و ازآنجایی‌که استفاده از عضله اسکلتی به افزایش متابولیسم کمک می‌نماید، حتی می‌تواند موجب کالری سوزی و کاهش وزن بیشتر در طولانی‌مدت شود، همچنین توده عضلانی کم‌چرب، بیشتر شده و نیروی عضلات افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان داده استفاده از عضله اسکلتی تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی بهبود قند خوندارد، که در پیشگیری و کنترل دیابت مؤثر است. ضمناً بهبود عمومی سلامت عضلات اسکلتی، می‌تواند به کاهش درد آرتریت منجر شود، دردی که برای آن‌هایی که با چاقی مبارزه می‌کنند، آزاردهنده است.

بالا رفتن از پله‌ها راهی ساده برای مبارزه بازندگی یکجانشینی است تحقیقات فراوانی به رواج سبک زندگی یکجانشینی در دنیای امروز که ازنظر فنّاوری درحال‌توسعه سریع است، به‌عنوان یک عامل اصلی در فراگیری جهانی چاقی اشاره‌کرده‌اند. استفاده از پلکان، هر جا که ممکن باشد، راهی سریع و ساده برای گریز از سبک زندگی یکجانشینی و افزودن بر فعالیت بدنی و تحرک به زندگی روزمره است. پله‌ها معمولاً همه‌جا مقابل شما هستند و بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار ساده‌تر از رفتن به باشگاه یا وارد شدن به زمین‌های ورزشی است.

مجبور نیستید به موزیک آسانسور گوش دهید!این هم یک دلیل دیگر برای استفاده کردن از راه‌پله ، البته شاید آسانسورهای نزدیک شما موزیک خوبی را پخش کنند و مایل به گوش دادن آن‌ها باشید.(آسانسورهایی که من تجربه کرده‌ام موزیک‌های غیرقابل‌تحملی را پخش می‌کنند(

البته تمام موارد بالا در صورتی است که شما مشکلی در ستون فقرات یا زانوی خود نداشته باشید ، در این صورت پیشنهاد می‌کنیم حتماً با پزشک خود در مورداستفاده از پله‌ها مشورت کنید.

منبع: healthmag.ir

9

بچه‌ها در سنین مدرسه باید هرروز دست‌کم شصت دقیقه به فعالیت فیزیکی متوسط بپردازند

معجزه مصرف یک قرص ویتامین D در روز

شیرینی ، میوه های شیرین و دیابت

salam

برای کنترل نشخوار فکری فعالیت کنید

هشدار انجمن درد کشور درباره دردهای سیاتیک

اولین دغدغه ما گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی است

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد