کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# روغن های مفید کدامند


گذشت آن زماني كه فقط روغن زيتون به‌عنوان بهترين روغن خوراكي محسوب مي‌شد. اين روزها اگر سري به سوپرماركت‌هاي بزرگ بزنيد با انواع و اقسام روغن‌هاي جديد روبه‌رو مي‌شويد كه روي برچسب هر يك خواص منحصربه‌فردي نوشته شده است. ما نيز به اين بهانه سراغ چهار نوع از روغن‌هاي خاص و جديد رفتیم تا شما را با خواص آنها آشنا کنیم.

روغن كنجد

از ديابت پيشگيري كرده و پوسيدگي دندان‌ها را به تعويق مي‌اندازد. مقاومت پوست را هم در برابر آفتاب افزايش مي‌دهد.

براي چي خوبه؟

اين روغن سرشار از امگا 6 و 9 است و مصرف روزانه آن از بيماري‌هاي قلبي، تنگي و بسته شدن عروق، سكته مغزي، بيماري‌هاي گوارشي، يبوست، بعضي سرطان‌ها و رسوب كلسترول در عروق پيشگيري مي‌كند، همچنين حاوي ويتامين E و ترميم‌كننده بافت‌هاي عضلاني است. سيستم ايمني بدن را هم تقويت  می‌کند.

کدام روغن ها مفیدند؟

چقدر بخوريم؟

اين روغن به‏دليل نقطه دود بالايي كه دارد قابل مصرف در پخت و سرخ كردن غذاست. در تهيه انواع سس و سالاد هم مي‌توان از آن استفاده كرد. پس سه بار در هفته به اندازه نصف تا يك قاشق غذاخوري از آن مصرف كنيد.

 روغن تخم‌كتان

داراي بيشترين مقدار امگا3 (دو برابر روغن ماهي) و از نظر ويتامين‌هاي B و E در حدي است كه مي‌توان آن را مولتي ويتامين ناميد.

براي چي خوبه؟

اين روغن سرشار از ويتامين‌هاي 3B، 6B، C و املاح روي و منيزيم است و مصرف روزانه آن باعث كاهش كلسترول، حفظ سلامت قلب و عروق، تعديل التهاب مفاصل آسيب‌ديده، كنترل فشار خون، بهبود كاركرد دستگاه عصبي و كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عصبي مثل‌ ام‌اس و پاركينسون مي‌شود، همچنين ضد سرماخوردگي  است.

چقدر بخوريم؟

توصيه مي‌شود در روز يك تا سه قاشق غذاخوري همراه سالاد يا به‌طور مستقيم از اين روغن مصرف كنيد. اين روغن را نبايد حرارت دهيد چراكه خواص مفيدش را از دست مي‌دهد.

روغن كدو حلوايي

شربت يا كپسول حاوي اين روغن به‌عنوان دارو عرضه مي‌شود كه البته قيمت بالايي دارد، بنابراين مصرف مستقيم روغن كدو بسيار باصرفه‌تر است.

 

براي چي خوبه؟

مصرف روزانه اين روغن باعث پيشگيري و معالجه تصلب شرايين، سوزش ادرار، ‌ام‌اس، سنگ مثانه، بيماري‌هاي پروستات، تعادل هورموني در خانم‌ها و تنظيم فعاليت دستگاه گوارشي مي‌شود، همچنين سرشار از ويتامين‌هاي محلول در چربي (A، D و K) بوده و باعث افزايش كلسترول خوب خون (HDL) مي‌شود.

چقدر بخوريم؟

اين روغن براي طبخ، به‌خصوص سرخ كردن توصيه نمی‌شود، پس بهتر است روزي يك تا سه قاشق غذاخوري همراه سالاد يا به‌طور مستقيم از آن استفاده كنيد. مي‌توانيد روزانه يك قاشق غذاخوري روغن تخم كتان را در ميلك‌شيك‌تان بريزيد.

روغن كلزا

سرشار از امگا 9 (65-63درصد) امگا 3 (11-9درصد) ، امگا 6 (23-19درصد)، ويتامينEو استرول‌هاي مفيد گياهي‌است.

براي چي خوبه؟

اين روغن با داشتن بالاترين ميزان چربي‌هاي غيراشباع مفيد و عاري بودن از كلسترول از ابتلا به عوارض قلبي- عروقي جلوگيري مي‌كند و در تقويت سيستم ايمني، كنترل قند خون، كاهش خطر سرطان، تصلب شرايين و كنترل قند خون نقش بسيار مهمي دارد، همچنين حضور ماده شيميايي كولين و مشتقات آن از بيماري كبد چرب جلوگيري كرده و در به تاخير انداختن اختلالات آلزايمر

 نقش اساسي دارد.

چقدر بخوريم؟

اين روغن محدوديتي در نحوه مصرف نداشته و مي‌تواند در طبخ غذا، همراه سالاد و حتي در تهيه انواع كيك و شيريني‌جات مورد استفاده قرار بگيرد. مصرف روزانه يك قاشق غذاخوري از اين روغن براي بهره‌مندي از خواص آن توصيه مي‌شود.

نكته مهم!

موقع خريد روغن به عبارت‌هايي چون «فرابكر» و «پرس سرد» توجه داشته باشيد. در روش پرس سرد، روغن بدون حرارت و هرگونه حلال شيميايي توليد شده و تمامي خواص ارزشمند آن محفوظ باقي مي‌ماند. روغن توليد شده به اين روش اصطلاحا روغن بكر يا فرابكر ناميده مي‌شود.

آیا می توانید نمک دان را از سر سفره خود حذف نمائید به آن فکر کنید

از انسولین تنفسی چه خبر؟

خطر در‌ کمین مچ‌ شماست!

ورزش سالمندان

تاثیر منفی آلودگی صوتی بر پرندگان مهاجر

حذف وعده صبحانه،کاهش تمرکز و عملکرد ضعیف درسی را به همراه دارد

هشدار در خصوص عوارض مکمل های غذایی

سلامت روح و روان

فواید مصرف لبنیات

اجرای طرح رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های پزشکی

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد