کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سلامت‌یار در سامانه ثبت نام کنید.

# مضرات مصرف نمک

وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که همواره غذاهای با محتوای نمک بیشتر مصرف می­کنند بالاتر است. مطالعات نشان داده ­اند نمک طعم اکتسابی دارد به طوری که با دریافت مقادیر بیشتر، عادت به مصرف آن نیز افزایش می­یابد. نمک حاوی سدیم و کلراید است. سدیم برای تنظیم حجم خون، فشار خون، تعادل مایعات و عملکرد سلول حائز اهمیت است. انسان روزانه به حدود 115 میلی­گرم (یعنی فقط 1.20 قاشق چای­خوری) نمک نیاز دارد. یک قاشق چای خوری نمک حاوی حدود 2300 میلی گرم سدیم است. بر اساس این تحقیقات وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که همواره غذاهای با محتوای نمک بیشتر مصرف می­کنند بالاتر است. میانگین مصرف نمک در جوامع مختلف، متفاوت است. توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که مصرف نمک به 5 گرم یا کمتر از آن در روز محدود شود. به افرادی که به فشار خون بالا، بیماری کلیوی و نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستند توصیه می­شود میزان سدیم دریافتی­شان را به 1000میلی گرم سدیم در روز کاهش دهند. مطالعات نشان می­دهند که محدود کردن نمک به کاهش فشار خون کمک می کند. تنظیم تعادل سدیم دربدن توسط کلیه ­ها صورت می­گیرد. محققان بر این باورند که با دریافت سدیم اضافی بار عملکرد کلیه ها افزایش یافته و نهایتا دچار نقص می­گردد که این هم به نوبه خود منجر به افزایش فشار خون و سایر بیماری­ها می شود. کاهش مصرف نمک یکی از موثرترین تغییرات شیوه زندگی است که فشار خون بالا را کنترل کرده ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می­دهد. اما در مورد منابع نمک بد نیست بدانید تنها درصد کمی از آن را با نمک­پاش به غذا اضافه می کنیم. منابع مخفی سدیم 70 تا 90 درصد دریافت روزانه نمک را شامل می­شوند. در بعضی غذاها مانند فست فود و غذاهای کنسروی نمک به عنوان یک نگهدارنده افزوده می­شود، لذا محدود کردن مصرف این غذاها نیز به کاهش دریافت نمک کمک می کند. منبع: پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت
Download  6

نکات ایمنی در استفاده از ظروف تفلون

با کاهش مصرف نشاسته ها مثل برنج و ماکارونی و... بیماری دیابت را کنترل کنیم

تبلیغات برای تغییر در سبک زندگی

فشارخون برای خانم ها خطرناک تر است

ویروس آنفلوانزای H۱N۱ در خانم‌های باردار بیماری زایی بیشتری داشته است و این گروه از افراد باید مواظبت بیشتری از خود داشته باشند تا مبتلا نشوند.

برای فعالیت بدنی محیطی امن و تشویق‌کننده در اختیار کودکان قرار دهید

چه نوع سیبی مصرف کنید؟

با انجام نرمش های مرتب و روزانه دیابت را زمین گیر کنید

ارسال بازخورد

captcha
کد را در فیلد وارد کنید:
بازخورد